Fullskalig lek med sanningen
Prisbelönta Lilith Performance Studios i Malmö, som drivs av Linderödskonstnärerna Elin Lundgren och Petter Pettersson, ger varje år andra konstnärer möjlighet att sätta upp fullständiga performanceverk i de gamla industrilokalerna på Sofielund.
I höst är det Henrik Lund Jørgensens tur. Hans verk ”The Documentary” kan beskrivas som en iscensatt dokumentär om en medialt uppmärksammad händelse. Berättelsen som ligger till grund för verket inträffade verkligen i Malmö för ett tiotal år sedan. Men där någonstans tar den fasta marken slut. En stor del av ”The Documentary” kretsar just kring det i själva verket ganska vaga begreppet ”sanning”, om hur vi hanterar det och hur tidsandan kan få oss att vända det ut och in.
Möter personer
I små sällskap leds vi till det enda rummet efter det andra, rum som byggts upp som exakta kopior av platserna där händelserna utspelade sig. Vi möter personer som på olika sätt var involverade i det som hände och i det videoverk som Jørgensen filmade vid den här tiden. Allt känns grundligt underbyggt och jag fascineras över att stiga in i denna fullskaliga rekonstruktion av något som verkligen inträffat. Eller?
För varje rum ökar osäkerheten. Vad är egentligen botten i den här historien och i verket? Var finns sanningen? Personerna som vi möter, som står bara någon meter ifrån oss, ger ett trovärdigt intryck. Fast egentligen är de väl skådespelare? Eller kanske inte alla? Och videoverket som det refereras till och som ligger till grund för en stor del av ”The Documentary” – finns det ens det på riktigt, trots att vi får se ett utdrag ur det?
Något omtumlande släpps vi ut i Malmökvällen efter 40 minuters vandring i en annan tid och i andra rum. Funderar över vad det egentligen är vi just upplevt och inser att det är snudd på omöjligt att veta vad som faktiskt var sant, trots att allt framställts som otvetydiga fakta.
Vandring som fortsätter
Det finns också något, säkerligen medvetet, obehagligt över hela arrangemanget. Uppmanade att inte prata går vi tysta mellan rummen, vågar knappt hälsa på personerna vi möter i verket. Visst ska man acceptera spelets regler, men hur lång tid hade det tagit innan vi reagerat och ingripit om något som vi upplevt som brutalt hade inträffat?
”The Documentary” sätter på det här viset effektivt fingret på manipulationens väsen och på det faktum att sanning och trovärdighet inte alltid är varandras följeslagare. Ett verk att vända och vrida på långt efter det att vandringen tagit slut.
Just nu är Henrik Lund Jørgensen aktuell med en kort film på utställningen i Maglehem om Gerhard Nordström, en film som senare kommer att bli en del av hans större personliga utställning om just Gerhard Nordström. Denna utställning kommer att visas på Ystads konstmuseum, med början i februari 2021.
Performance
”The Documentary”
Av Henrik Lund Jørgensen
Visas på Lilith Performance Studio, Malmö till den 19 september