Annons

När mannens psykiska terror styr relationen

Henrik Bromanders nyskrivna pjäs ”Gasljus: Malmö” tar med publiken hem till ett ungt par på Möllan. Kulturskribenten Martin Lagerholm sitter med hörlurar och färdas in i en värld av både drömmar och mardrömmar, där mannens psykiska terror styr alltmer.
Teaterrecension • Publicerad 21 januari 2022
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Relationen mellan Malmöparet Johan (Viktor Nyström Sköld) och Johanna (Elle Kari Bergenrud) står i centrum i ”Gasljus: Malmö”.
Relationen mellan Malmöparet Johan (Viktor Nyström Sköld) och Johanna (Elle Kari Bergenrud) står i centrum i ”Gasljus: Malmö”.Foto: Emmalisa Pauly/Pressbild

Malmö Stadsteater är temporärt en ambulerande teater. Under ombyggnaden av stora scenen Hipp får man under säsongen hålla till godo med sin lilla fasta scen Intiman, jämte en rad andra tillfälliga spelplatser runtom i Malmö, såsom Malmö Dockteater, Inkonst och Borggården.

Samt i teaterns spatiösa replokaler på Stadt Hamburggatan mitt i stan, där man i veckan hade urpremiär på Malmöbon Henrik Bromanders nyskrivna pjäs ”Gasljus: Malmö”, i regi av John Hanse.

Annons

Jovisst, titel och tematik är tagna från Patrick Hamiltons pjäs ”Gaslight” (1938), som nådde världsberömmelse genom George Cukors täta filmthriller ”Gaslight” (1944), där Ingrid Bergmans Paula utsätts för förvirrande psykologisk terror av sin make.

”Psykoterror, med andra ord – som den coronareducerade publiken klaustrofobiskt får uppleva med hörlurar.”
Martin Lagerholm

Johanna i Bromanders moderna psykodrama tillhör visserligen en ny generation och lever i en helt annan värld, men både hon och Paula är drabbade av det som numera kallas just ”gaslighting”, där förövaren med hjälp av lögner, manipulation och falsk information successivt försöker få sitt offer att bli desorienterad och tvivla på sig själv och sin mentala hälsa.

Psykoterror, med andra ord – som den coronareducerade publiken klaustrofobiskt får uppleva med hörlurar, där vi med hjälp av de mikrofoner Johanna (Elle Kari Bergenrud) bär vid sina öron hör just de ljud hon hör, allt för att vi skall uppleva händelserna ur hennes perspektiv, som ljuddesignern Jonas Åkesson skriver i programbladet.

De fyra vännerna ses ofta hemma hos Johanna (Elle Kari Bergenrud) och Johan (Viktor Nyström Sköld). Som Kim och Sasha ses Johannes Wanselow och Sanne Ahlqvist Boltes.
De fyra vännerna ses ofta hemma hos Johanna (Elle Kari Bergenrud) och Johan (Viktor Nyström Sköld). Som Kim och Sasha ses Johannes Wanselow och Sanne Ahlqvist Boltes.Foto: Emmalisa Pauly/Pressbild

Vi sitter praktiskt taget i det unga parets vardagsrum på Möllan i dagens Malmö. Johanna bär på konstnärsdrömmar och har halvt i hemlighet sökt in på konsthögskolan i Köpenhamn, medan hennes sambo Johan (Viktor Nyström Sköld) är yrkesmålare.

De goda vännerna Sasha (Sanne Ahlqvist Boltes) och Kim (Johannes Wanselow) kommer ofta på besök; samtalen är hipsteraktigt korrekta och dignar av kravmärkta modeord, identitetspolitiska markörer och anglosaxiska fraser. Jargongen är tämligen generationsbunden och Bromanders typgestaltning en smula parodisk, får man väl förmoda.

Men när Johanna per telefon oväntat får besked på att hon blivit antagen till Konsthögskolan, efter att publiken nyligen sett Johan smussla undan brevet med samma besked, ja, då är det slut med ironin och karikatyren. Johans tidigare små tecken på kontrollbehov i parrelationen slår nu över i den labila martyrens allt mindre raffinerade försök att med manipulation och övertalning få Johanna att tacka nej till Köpenhamn.

Genom hans växelvisa ömhetsbevis och förödmjukelser glider Johanna allt längre in i förvirring och trytande livslust.

Johanna (Elle Kari Bergenrud) vill satsa på sitt konstnärskap och börja studera i Köpenhamn, vilket hennes pojkvän Johan (Viktor Nyström Sköld) motarbetar.
Johanna (Elle Kari Bergenrud) vill satsa på sitt konstnärskap och börja studera i Köpenhamn, vilket hennes pojkvän Johan (Viktor Nyström Sköld) motarbetar.Foto: Emmalisa Pauly/Pressbild

Men hur tematiskt angelägen den här föreställningen än är, känns såväl regi som spel märkligt oinspirerat. Relationerna är inte särskilt trovärdiga, och redan efter fem röda sekunder frågar man sig varför det här paret alls har inlett en relation.

En utmärkt Bergenrud lyckas förvisso väcka sympati med sin gestaltning av en ung kvinnas förtvivlade försök att navigera mellan sina drömmar och en allt mer ohållbar vardagstillvaro, men just denna pjäsens själva gripenhet skaver ständigt mot en banal dialog, motivmässiga oklarheter och en utdragen och inte helt övertygande dramaturgi.

”Relationerna är inte särskilt trovärdiga, och redan efter fem röda sekunder frågar man sig varför det här paret alls har inlett en relation.”
Martin Lagerholm
Teater

”Gasljus: Malmö”

Text: Henrik Bromander

Koncept och regi: John Hanse

Koncept och ljud: Jonas Åkesson

Scenografi: Hanna Reidmar och Mina Lejbølle

Kostym: Mina Lejbølle

Ljus: Robert Claesson

Mask: Elisabeth Karlsson

Dramaturg: Amanda Fromell

På scen: Elle Kari Bergenrud, Sanne Ahlqvist Boltes, Johannes Wanselow, Viktor Nyström Sköld

Med Malmö Stadsteater. Premiär på Stadt Hamburg, Malmö 19 januari. Recensionen bygger på föreställningen den 20 januari. Sista dag är 12 mars.

Sasha (Sanne Ahlqvist Boltes) och Johanna (Elle Kari Bergenrud) i nya pjäsen ”Gasljus: Malmö”.
Sasha (Sanne Ahlqvist Boltes) och Johanna (Elle Kari Bergenrud) i nya pjäsen ”Gasljus: Malmö”.Foto: Emmalisa Pauly/Pressbild

Annons

Martin LagerholmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons