Annons

Richard Hobert romandebuterar med drama från Färöarna

I nästa månad debuterar Richard Hobert som romanförfattare med ”Fågelfångarens son”, ett familjedrama som utspelar sig på Färöarna. På lördag framträder han på Bokens dag i Skillinge.
Kivik • Publicerad 5 september 2018
Richard Hobert, bokaktuell, framträder på Bokens dag i Skillinge på lördag.
Richard Hobert, bokaktuell, framträder på Bokens dag i Skillinge på lördag.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Just nu sitter filmregissören hemma i Hjälmaröd utanför Kivik och klipper en långfilm som baseras på samma historia från de karga öarna i Atlanten.

Richard Hobert berättar efter en dags arbete vid klippbordet hur arbetet med filmen från början ledde till att han började skriva romanen.

Annons

– Jag började skriva historien som ett filmmanuskript.

Han liknar ett filmmanuskript vid ett partitur för en orkester. Det ska vara precist, hårdkokt och komprimerat. Det är inga problem så länge som filmen utspelar sig i vår tid. Men ”Fågelfångarens son” är förlagd till Färöarna i slutet av 1800-talet. Richard Hobert kände att han behövde beskriva miljön och karaktärerna mer ingående.

– Det blev mer än ett vanligt filmmanuskript. Det här var ju roligt, det skulle kunna bli en liten roman, tänkte filmregissören och bytte från presens till imperfekt och började romanskrivandet på riktigt.

När han ser tillbaka på de dubbla, skapande processerna, tycker han att romanskrivandet befruktade arbetet med filmen - och tvärtom.

Upprinnelsen till historien är en verklig händelse på Färöarna. Richard Hobert berättar hur han blev kontaktad av en kvinna från Färöarna som ville presentera en filmidé för honom. Richard Hobert var inte överentusiastisk.

– Sådana förslag får man tre gånger i veckan.

Men han träffade kvinnan och förstod med en gång att här fanns en berättelse som han ville berätta.

– Här fanns ett embryo till en film som sträcker sig rakt in i vår tid, säger Richard Hobert och jämför med ett grekiskt ödesdrama.

Historien handlar om en fågelfarmare som arrenderar mark på Färöarna. Får han och hans hustru inte en son inom ett år förlorar de enligt lagen på öriket sitt markarrende. Paret, som enbart fått döttrar i sitt äktenskap, bestämde sig för att välja en främmande man som kan bli pappa.

– I det beslutet tar filmen och boken sin början, säger Richard Hobert.

Annons

Konsekvenserna blir naturligtvis ödesdigra. Allt - kärleken och tilliten - sätts på spel.

Under arbetet med boken och filmen har Richard Hobert besökt Färöarna upprepade gånger. I somras gjordes inspelningarna. Filmen har premiär i vår.

Hobert kallar Färöarna för Nordens Casablanca, en smältdegel där språk och kulturer möts. Filmen är också en skandinavisk-fransk samproduktion med skådespelare från en rad länder. Huvudrollerna spelas av danske skådespelaren Rudi Køhnke och Vigdis Björk från Färöarna. Hedda Stiernstedt (”Vår tid är nu”) och Livia Millhagen har också bärande roller.

Richard Hobert är glad att slippa moderna inslag som mobiler och affärsskyltar för att kunna koncentrera sig helt på att berätta historien i den karga, färöiska miljön.

– Det är inget modernt bråte som stör. Det är som att hugga i sten, säger han.

Han berättar att ”Fågelfångarens son” egentligen inte är den första romanen han skriver. Han skrev i 20-årsåldern tre romaner. Två refuserades men den tredje romanen var antagen när Richard Hobert plötsligt fick beskedet att en snarlik historia dykt upp, som förlaget bestämt att i stället satsa på.

– Det var Ulf Lundells ”Jack”. Jag fick ta det, säger Richard Hobert som samma vecka fick ett manus till en radiopjäs antaget.

Det blev en tidig vattendelare i karriären för Richard Hobert som först nu tagit upp romanskrivandet igen.

Richard Hobert hemma i Hjälmaröd utanför Kivik.
Richard Hobert hemma i Hjälmaröd utanför Kivik.Foto: Mark Hanlon

Ulf MårtenssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons