Skivrecension • Publicerad 9 mars 2022
Imenella.Foto: Pressbild
Hip-hop

Imenella

Album: Gemini

Skivbolag: Sony Music

Det finns inget intresse för att stryka lyssnaren medhårs eller ge någon typ av uppvärmning, albumet inleds med en stark text där Imenella vill visa sin höga energinivå.

Imenella kommer från Tensta i norra Stockholm, ett område som har utmärkt sig för att kunna avla stora rappare i Sverige. Hon är född i Somalia och kommer ifrån en musikalisk familj där artisterna Cherrie och Yasin också ingår. Albumet beskriver hon som personligt och sårbart – vilket gör sig särskilt påmint i låten “För alltid” som även gästas av R&B-ikonen Cherrie. Där blir låten en personligt hållen berättelse om en dysfunktionell och sprucken kärleksrelation. Skivans dynamik är långt ifrån långtråkig. Imenella har en förmåga att förmedla känslor som väcker ett pirr i kroppen.

För fyra år sedan släppte hon singeln “Chagga” som blev en platinasäljande singel. Låtens kontroversiella text skickade en känga mot alla män och väckte stor uppmärksamhet på sociala medier

Imenella lyckas balansera det tragiska och det komiska; i “Celebrate” vill hon bara fira livet med drill-beats, trots den långa vägen dit. Att hon också inledde sin karriär som dancehall-dansare hörs extra mycket i singeln “Foxy” som Pabi också medverkar i. Det är dansant och bilden som spelas upp i huvudet är hennes populära danskoreografier som har blivit en fluga på sociala medier.

Styrkan ligger framförallt i texterna med utlämnande berättelser från förr, men lyfter också ett stort finger mot musikindustrin och män med röda flaggor. Rösten låter krispig när hon sjunger “Där jag bor, det är bemannat folk, kan inget annat än favela” till beatsen.

I det här skivsläppet är det spontaniteten som styr, de tio spåren som helhet är en träffsäker debut. “Habaryar” som en av singlarna heter, betyder moster eller tant på somaliska och förstärks av en pianostämma där Imenella byter till engelska. Hennes somaliska identitet, svarthet och att albumet blir en megafon för systerskapet är något som också återspeglas i plattan. Soundet är hennes, och 33-åringen visar att hon är här för att stanna.

Yasmine AbdullahiSkicka e-post