Tv-recension: Snyggt men trist av Ridley Scott

Det ser snyggt och påkostat ut när veteranen Ridley Scott bjuder på apokalyps-sci-fi. Tyvärr är androiderna i huvudrollerna alltför tråkiga.
Tv-recension • Publicerad 14 december 2020
"Raised by wolves" utspelas efter ett förödande religionskrig. Pressbild.Foto: HBO Nordic
Father och Mother är två androider som tar hand om de sista barnen på en ödelagd jord. Pressbild.Foto: HBO Nordic

Allt som glimmar är som bekant inte guld, och allt som är förknippat med Ridley Scott är inte bra. Sci-fi-serien "Raised by wolves" är i och för sig snygg att se på, det finns ingen anledning att klaga på det yttre hantverkskunnandet. Men samtidigt är det genomgående så tråkigt, humorlöst och oengagerande att antydningen om en säsong nummer två känns mera som ett hot än som ett löfte.

I en framtid där jorden blivit obeboelig (ett tema som återkommer i George Clooneys kommande och betydligt bättre film "Midnight Sky", även om det där beror på miljöförstöringen, här på religionsstrider) landar ett rymdskepp på den fjärran planeten Kepler-22B. Två androider, Mother och Father, har med sig embryon till mänskliga barn. Barnen föds, men bara ett av dem, Campion, överlever till tonårsåldern.

En dag kommer ovälkomna besökare, en samling människor som hör till den extrema religiösa kulten Mithraic. Flera barn finns med. Campion har av misstag lockat dit dem. Misstänksamhet uppstår omedelbart, Mother vill att Mithraic omedelbart ska försvinna. Gräl och våld följer – Mother kan flyga och utstöta ett så gällt skrik att hon får sina motståndare att explodera i fontäner av blod.

Ridley Scott har regisserat seriens två första avsnitt och har även varit exekutiv producent på dessa. Jag brukar tycka om det Scott gör ("Thelma & Louise", "Alien", "Gladiator", "Blade Runner" med mera), men även han kan ibland trampa snett. Det här är helt enkelt inte bra. Det är snyggt gjort med läcker scenografi, det är bra specialeffektsjobb, Amanda Collin är bra som Mother – men samtidigt är det så oerhört tråkigt.

Det är möjligt att androider drömmer om elektriska får, men som huvudpersoner i den här serien kommer de till korta. Det finns inte någon här att känna för eller sympatisera med (även om det är kul att se att Travis Fimmel som ledare för Mithraic har ett liv efter "Vikings"), det är humorlöst och omöjligt att engagera sig i. "Raised by wolves" lär ha kostat en hel del – bortkastade pengar i mitt tycke.

Fakta: Raised by wolves

Genre: Science fiction-drama

Premiär: 16 december på HBO Nordic