Annons

Mimmie Björnsdotter Grönkvist: Dyr hudvård hör hemma i soptunnan

Hudvårdstrenden har gått helt över styr. Ingen, varken vuxna eller barn, behöver en kräm för 800 kronor.
Mimmie Björnsdotter GrönkvistSkicka e-post
Ledare • Publicerad 13 mars 2024
Mimmie Björnsdotter Grönkvist
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Onödigt. Många lägger stora summor på hudvård, trots att huden är ett organ som i regel sköter sig bäst själv.
Onödigt. Många lägger stora summor på hudvård, trots att huden är ett organ som i regel sköter sig bäst själv.Foto: LEIF R JANSSON / TT

C-vitamin, retinol, snigelslem och AHA-syra. Den hudvårdsintresserade känner igen namnen på de hajpade ingredienserna, som trendat i serum och krämer de senaste åren. Allt fler lägger pengar på olika former av klet att smeta på ansiktet i hopp om slät och vacker nuna.

Trenden kryper, som trender så ofta gör, ner i åldrarna. I SVT (12/3) varnas för en hudvårdsboom bland barn, som vill ha samma produkter som favoritinflucerarna de ser på appar som Tiktok och Instagram.

”De flesta barn behöver faktiskt inte några produkter alls.”
Annons

Problemet är att i förpackningarna som lockar, inte sällan med starka färger och söt design, finns det ofta ingredienser som är allt annat än anpassade för känslig barnhud. Syror och retinol är starka ingredienser, som kan orsaka långvariga hudproblem. ”Vi kommer att få se allt fler kroniska hudsjukdomar hos allt yngre patienter”, säger en hudläkare till SVT.

Dessutom marknadsförs de avancerade hudvårdsingredienserna ofta som sätt att hålla hudens åldrande i schack, vilket det säger sig självt att ingen tolvåring behöver.

De flesta barn behöver faktiskt inte några produkter alls. På sin höjd en enkel rengöring, och en fuktgivade kräm. Kanske något mot akne, om de lider av det. Huden sköter sig bäst själv.

I bästa fall gör hudvården inte särskilt mycket alls, i värsta fall gör den skada, och dyrt är det. Ett av märkena som barn krossar spargrisen för är Drunk Elephant, som säljer krämer för omkring 800 kronor. Det är många sparade veckopengar.

Vuxna gör rätt i att ifrågasätta, och sätta stopp för hudvårdsboomen – inte bara för barn, utan kanske även för oss själva. Trenden började inte bland barn, de härmar vad de ser vuxna göra. Handen på hjärtat, är det någon vuxen som på riktigt behöver en kräm för 800 kr? Eller en avancerad tiostegsrutin med sjuttioelva olika ingredienser?

Att huden ofta sköter sig bäst är en regel som inte bara gäller i barndomen, utan hela livet. Tiktok är fullt med vuxna med plötsligt känslig hud, som ifrågasätter att företag hajpat upp syror och exfoliering under många år för att nu göra en helomvändning och kränga produkter som ska laga en skadad hudbarriär. Först säljer man problemet, sedan lösningen. Tack, skönhetsindustrin?

Det bästa är att ta ansvar genom att agera förebild. Skönhetsidealen som påverkar barn och kanske allra hårdast tonåringar är inget vuxna är immuna mot. Men att säga till sin tonåring att hon duger som hon är, samtidigt som man smetar in huden med en svindyr mask är hyckleri. Fler borde göra en Plus-Sverker, och kasta den hajpade hudvården i soptunnan. Vuxna, såväl som barn.

Annons
Annons
Annons
Annons