Annons

Sofia Nerbrand: Frihet skapade Tesla, inte kollektivavtal

Fackens försök att tvinga Tesla att skriva kollektivavtal är både moraliskt fel och kontraproduktivt.
Sofia NerbrandSkicka e-post
Ledare • Publicerad 7 november 2023 • Uppdaterad 8 november 2023
Sofia Nerbrand
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Revolutionerande. Teslas VD Elon Musk invigde en stor bilfabrik i Berlin 2021.
Revolutionerande. Teslas VD Elon Musk invigde en stor bilfabrik i Berlin 2021.Foto: Patrick Pleul

Den svenska modellen i all ära. Den har sina fördelar. Tack vare kollektivavtal har vi få strejker och andra stridsåtgärder på den svenska arbetsmarknaden. Det så kallade märket som sätter nivån för löneökningar nationellt bidrar också till att hålla inflationen i schack.

Men. Det finns ett stort men.

”Sverige blir ett fattigare land om vi inte kan se värdet av frihet och flexibilitet.”
Annons

Den svenska modellen är inte optimal för entreprenörer, uppfinnare och dem som går mot strömmen. Man behöver fråga sig varför det inte har startats något teknikföretag i Sverige som har blivit riktigt stort globalt på många år. Var är efterföljarna till Volvo, Saab, Alfa Laval, Ericsson, Atlas Copco och ABB?

Det behövs mer frihet och flexibilitet på arbetsmarknaden för att skapa uppstickare som kan växa och konkurrera ut produkter och arbetssätt som är sämre. Hade inte USA, och särskilt Silicon Valley, kunnat erbjuda talang, hängivenhet, riskkapital och ett frihetligt sinnelag hade vi inte haft saker som Appledatorer och Teslabilar.

Elon Musk har bland annat föresatt sig att minska koldioxidutsläppen i världen genom att utmana hela bilindustrin med sin elbil. Många sade att han aldrig skulle lyckas, i synnerhet eftersom att produktionen, laddningsinfrastrukturen och bilunderhållet är så komplext. Han brukar själv lyfta fram svårigheterna att lyckas tillverka stora volymer.

Men Elon Musk blev framgångsrik. Miljoner människor köper och kör gladeligen Tesla – och alla andra biltillverkare var tvungna att följa efter och utveckla egna eldrivna modeller.

Men nu har IF Metall, Transport, Hamnarbetarförbundet, Fastighetsanställdas och elektrikerfacket i Sverige bestämt sig för att protestera. De strejkar och trilskas mot just Tesla för att tvinga företaget att teckna kollektivavtal. LO:s ordförande Susanna Gideonsson svarar ”jajamän” på frågan om de är villiga att gå så långt att Tesla väljer att lämna Sverige (Dagens Industri 7/11).

”Sex av tio mindre företag har valt att inte ha kollektivavtal, men de behöver inte vara sämre arbetsgivare för det. Tvärtom.”

Trots att det inom den svenska modellen faktiskt finns frihet att ingå kollektivavtal – eller inte. Och trots att Tesla redan följer svenska arbetsmarknadsregler och erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar.

För LO-facken handlar det om att behålla och stärka sin egen makt, snarare än av omsorg för dem som jobbar i Teslas verkstäder. Det är inte vackert när de straffar arbetsgivare som inte har begått något fel.

Kollektivavtal har många fördelar, för både arbetsgivare och anställda, men om man ändå inte vill ingå ett sådant måste det respekteras. Sex av tio mindre företag – uppåt 200 000 – har valt att inte ha kollektivavtal, men de behöver inte vara sämre uppdragsgivare för det. Tvärtom.

Sverige blir ett fattigare land om vi inte kan se värdet av frihet och flexibilitet.

Annons
Annons
Annons
Annons