Annons

Katarina Erlingson: Kan infrastrukturen bli en profilfråga för C?

Centerpartiet anstränger sig för att komma ur den medieskugga som partiet funnits i under en längre tid. Det har hittills inte gått så bra.
Katarina ErlingsonSkicka e-post
Ledare • Publicerad 21 januari 2024 • Uppdaterad 22 januari 2024
Katarina Erlingson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Partiledaren Muharrem Demirok måste hitta en väg framåt.
Partiledaren Muharrem Demirok måste hitta en väg framåt.Foto: Adam Ihse/TT

Centerpartiets initiativ att begära misstroendevotum för klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) verkar närmast ha varit ett hugskott utan eftertanke. Det var varken strategiskt eller kommunikativt rätt. Miljöpartiet tog snabbt över bollen kring misstroendet och trots att C var det parti som kom med förslaget hamnade man i skymundan.

Socialdemokraternas ställningstagande blev närmast en örfil till de mindre partierna C, MP och V. Att begära misstroendevotum är enligt S att fortsätta att missbruka detta instrument som nuvarande regeringspartier satte i system den förra mandatperioden. Då begärdes det misstroende mot S- och MP-ministrar stup i kvarten. Att Socialdemokraterna nu vill tillbaka till tidigare praxis är förståeligt. Romina Pourmokhtari och den övriga regeringen framstod som segrare efter omröstningen, en total strategisk felbedömning av Centerpartiet.

”Socialdemokraternas ställningstagande blev närmast en örfil till de mindre partierna C, MP och V.”
Annons

Partiet behöver också skapa en större trovärdighet i sina viktigaste frågor där klimatet är en viktig del. Att chartra flygplan som flyger hem deltagarna från partiets kommundagar i Umeå är hyckleri på hög nivå. Partiet fick kritik för samma sak 2019 och gör nu samma misstag igen. Det skapar inte trovärdighet när det gäller klimatpolitiken i övrigt. Synnerligen oklokt av Centerpartiet i en tid när man behöver allt stöd man kan få.

Kanske kan det senaste utspelet om infrastrukturfrågor bli en större framgång för C och för partiledaren Muharrem Demirok. Förslaget om att införa en parlamentarisk infrastrukturberedning finns med i partiets budgetförslag för innevarande år. Det väckte ingen stor uppmärksamhet när det presenterades, och därför är det klokt av C att försöka igen. För förslaget är så pass bra att regeringen kan tänkas lyssna på det.

Det är inte många andra områden som är så viktiga att komma till rätta med som infrastrukturen. Inte minst med den senaste tidens snöväder med tillhörande trafikkaos, bland annat på E22.

Vägar och järnvägar är viktiga för hela landet och har även stor betydelse för totalförsvaret. När Sverige blir medlem i Nato krävs det bättre standard på både väg och järnväg. Det kräver stora pengar i satsningar. Detta samtidigt som Trafikverket larmar om att pengarna inte räcker till de planer som redan finns. 150 miljarder saknas fram till 2037 för att få fason på infrastrukturen. Underhållet har länge släpat efter och många beslutade investeringar skjuts på framtiden.

”Romina Pourmokhtari framstod som segrare efter misstroendevoteringen, en total strategisk felbedömning av Centerpartiet.”

För att hitta pengarna kräver C nu att regeringen överger det sedan länge etablerade överskottsmålet i statsfinanserna. I stället vill partiet ha ett balansmål som gör att staten kan göra riktade satsningar inom samhällsviktiga områden. Det är det flera partiet som vill.

Regeringen har tillsatt en parlamentarisk kommitté som ska titta närmare på frågan. Man får därför utgå från att Centerpartiet där kommer att kämpa för att balansmål ska införas och att överskottspengar ska öronmärkas till infrastrukturen. Taktiskt sett kan utspelet om infrastruktur skapa intresse för C och partiets politik, men det behövs mer för att locka tillbaka väljarna.

Annons
Annons
Annons
Annons