Pinsamt att de syriska barnen sågar den slappa översnälla svenska skolan

Ledare Artikeln publicerades
Den ljusnande framtid är deras - om de pluggar!
Foto:Henrik Montgomery/TT
Den ljusnande framtid är deras - om de pluggar!

Mer disciplin är inte ett straff utan en gåva. Vi behöver skapa ordning i skolorna – för barnens skull.

Förra veckan tömde rektorn på en skola i Malmö vatten över en student som tänt en begalisk eld när han sprang ut genom dörrarna. ”Min dag blev förstörd. Rektorn förstörde min student”, klagade eleven, som krävde ersättning för kemtvätt (Sydsvenskan 10/6). Jasåjaha. Förlåt om jag inte torkar dina tårar, lille vän. Vad tror du att dina klasskompisar hade blivit om deras fina klänningar förstörts – eller om elden hade satt någons hår i brand?

Det är uppenbart att de svenska skoleleverna har kommit väldigt lätt undan och kunnat lattja omkring med skolsystemet runt lillfingret. Och att de har mycket att lära av de barn som nu kommer till Sverige.

”Det var svårare i skolan i Syrien. Vi hade fler läxor och prov där”, säger 12-årige Abbod Ilia som flytt och hamnat på Grönkullaskolan i Sundbyberg (DN 12/10).

    Många gånger talas det med oro om de nyanländas låga utbildningsgrad, och det är ett problem att det kommer så många lågutbildade vuxna. Det är svårt att matcha dem med de lediga jobben på en fackförbundsstyrd svensk arbetsmarknad som bygger murar med höga ingångslöner och få enkla jobb.

    Men vad gäller studiemotivation hos barnen ligger Sverige långt efter; där tycks det vara vi som måste ställa oss i skamvrån.

    För ett reportage i senaste Fokus (10/6) har Cecilia Garme träffat nyanlända barn som går i svensk skola och de är inte nådiga i sin betygsättning.

    16-årige Ali Buwaider från Göteborg suckar över matten. ”Jag fick gå från algebra till plus och minus. Jag läste ut boken på några dagar. Min känsla var: Jag måste härifrån. Förstår inte svenskarna att syrier som kommer hit har gått i bra skolor?”

    Skolans ego blir sannolikt lite sårat över hans och andras kommentarer. Det är lätt att tänka ”var tacksam, du” – men de högpresterande eleverna har mycket att lära oss och vi borde ödmjukt lyssna. Pisaresultaten de senaste åren borde vara nog bevis för att allt inte står rätt till idag.

    Alis mamma säger ”Jag förstår inte varför skolan i Sverige ska vara så lätt. Läraren sa att de måste anpassa sig till den lägsta nivån.” ”Eleverna visar inte respekt för läraren. Och varför finns det inte läxor för de mindre barnen?”

    Bristen på regler och disciplin och krav leder till problem. Tidningen Skolvärlden berättade nyligen att var femte lärarstudent har funderat på att hoppa av utbildningen eftersom de utsatts för våld under sin praktik (7/6).

    ”Det var elever som kastade knivar.”

    ”Jag har blivit tafsad på av elever, både på bröst, rumpa och skrev.”

    ”Elever sparkade mig och kastade stol mot mitt huvud”.

    ”En elev som inte tålde ett gott råd kring en språklig formulering sa ”Jag ska slå den där jävla lärarkandidaten på käften”. En gymnasieelev sa till mig: ”Om jag inte får MVG så dödar jag dig.”

    En av lärarstudenterna säger: ”Flera bilder och filmer togs i smyg när jag höll i lektioner.”

    Att mobiltelefoner får vara med på lektionerna är märkligt. När jag för ett par veckor sedan träffade några lärare på en fest och pratade om detta svarade de irriterat att man inte kan ta ifrån 14-åringar mobilen, de är ju nästan vuxna! Men så länge de är i klassrummet borde lärarens regler gälla. Inga undantag.

    På en skola i Angered har man gått från kaos till lugn (och betydligt högre kunskapsresultat), bland annat genom att eleverna lämnar in sina telefoner på morgonen. Inför varje lektion ställer eleverna sig upp utanför klassrummet och hälsar i hand med läraren. Värdet med det är tydligt. ”Det innebär att jag i varje fall en gång varje lektion har sett varje elev i ögonen”, säger en lärare.

    Och vilka straff döms ut om en elev missköter sig? Är det något över huvud taget – eller kan en ungdom trakassera sina lärare med ett hånflin i ansiktet och säga: ”jag anmäler dig om du kritiserar mig”?

    Alla lärare jag möter vittnar om hur föräldrar numera lägger sig i hur undervisningen bedrivs och vilka regler som gäller. Det är bra om man engagerar sig, men om detta gör att barnen varken lär sig faktakunskaper eller hyfs, då har man gett dem en björntjänst.

    En av lärarstudenterna kommenterar: ”Sett vid ett flertal tillfällen lärare eller annan personal på skolor som blivit attackerade av elever och som känner sig helt förlamade i sitt bemötande i attacken. De vågar inte skydda sig för risken att bli anmälda av eleven/föräldrar. ”

    Föräldrar och makthavare behöver lyssna till de små kloka pojkar och flickor som numera sitter i våra skolbänkar.

    ”De är lite mer på i skolan än våra egna barn”, menar ett kommunalråd i Garmes artikel. ”De är jättestudiemotiverade”, menar Christina Lundberg, rektor på en skola i Borgholm på Öland.

    Ja, hör bara: ”När jag var i hemlandet så pluggade jag mycket. Varje gång jag kom hem satt jag mer än fem timmar och pluggade till nästa dag. Här gör jag mina läxor på tio minuter, sedan är det slut. Jag vill läsa mer och säger till läraren att jag vill göra mer läxor men hon säger det räcker, du måste ha din fritid också. Vi har mycket fritid och lite skola här.” En annan säger: ”Lärarna borde vara strängare och ställa mer krav på eleverna”.

    Tack, ni klassens ljus. Ni behövs i skolmörkret.

    Läs gärna också:

    Karin Rebas: Låt inte de stökiga barnen förstöra