Ryck inte lappen från de äldre
Efter att augusti inletts med två trafikolyckor där två äldre bilförare varit inblandade, har frågan om trafiksäkerheten gruppen aktualiserats. Är det för många äldre som får behålla sitt körkort?
2015 återkallade Transportstyrelsen 8 294 körkort på grund av medicinska skäl eller avsaknad av kompletterande läkarintyg. Om man inte självmant avhåller sig från bilkörning, faller det på läkare att anmäla om någon inte är lämplig. Den plikten borde skärpas.
Ett annat förslag är att personer med körkort över en viss ålder ska genomgå obligatoriska läkarundersökningar. Sveriges Pensionärsförbund (SPF) har tidigare ställt sig positivt till en sådan kontroll. I övriga Norden och de flesta europeiska länder är en kontroll obligatorisk från 70 eller 75 års ålder. Det låter sig dock inte göras med rådande personalläge inom vården.
Faktum är att Sverige, utan läkarkontroll, är det trafiksäkraste landet i Europa. Under 2016 omkom 270 personer i trafiken. Var tredje var äldre än 65 år. Men det är inte samma sak som att de kör sämre. Äldre har mer erfarenhet, lägre riskbenägenhet och lägre snitthastighet än övriga bilister.
För att förhindra olyckor hos nya förare gäller i dag två års prövotid efter godkänt förarprov, där överträdelser enklare leder till återkallat körkort. Kanske kan ett liknande system införas för förare över en viss ålder. Då kan incidenter automatiskt leda till krav på hälsokontroll eller att körkortet återkallas. Med hälsokontroll, hårdare anmälningsplikt och prövoperiod kan säkerheten i trafiken höjas utan att inskränka för mycket på äldres självständighet.
Gustav Juntti