Annons

Katarina Erlingson: Slag i luften i Stockholm blir katastrof för Öresund

En majoritet i riksdagen har röstat för att tåg- och bussföretag snabbt ska kunna åläggas att kontrollera passagerarnas id. Bara V, MP och C lyssnade på de skånska protesterna.
Katarina Erlingson
Ledare • Publicerad 15 februari 2024 • Uppdaterad 16 februari 2024
Katarina Erlingson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Kaos. Vi vill inte ha tillbaka id-kontroller mellan Danmark och Sverige.
Kaos. Vi vill inte ha tillbaka id-kontroller mellan Danmark och Sverige.Foto: Johan Nilsson/TT

Skåningarna talade för döva öron när transportörsansvaret debatterades och beslutades i riksdagen på torsdagen. Ledamöter som företräder regeringspartierna var som väntat lojala. Men även Socialdemokraterna ville ha den kontroversiella lagen så det var med en betryggande majoritet som den röstades igenom. Remissyttranden med protester mot förslaget från starka skånska aktörer såsom Region Skåne och Sydsvenska Handelskammaren avfärdades.

Den skånska riksdagsledamoten Torsten Elofsson (KD) sa i debatten att han hoppades att lagen inte ska behöva tillämpas. Men om det skulle bli så illa skulle bestämmelserna användas klokt, försäkrade han. Lika naiv var Martin Melin (L) som lät som ett eko av sin kollega. Lagen skulle förhoppningsvis aldrig behöva användas. Han sa att han ”tar för givet” att man skulle hitta tekniska lösningar så att de boende i bland annat Öresundsregionen – lagen gäller ju även andra gränsområden – inte skulle bli drabbade.

Annons

Lagförslaget har fått kritik för kort remisstid och lagrådet ser oklarheter när det gäller bland annat sanktionsavgiften som transportörsföretagen riskerar att drabbas av. Rasmus Ling, miljöpartist från Malmö, frågade varför det var så bråttom när det ändå inte var tänkt att transportörsansvaret skulle införas bums. En högst berättigad fråga.

Talarna hänvisade till den så kallade flyktingkrisen 2015 och ville ha lagar på plats om det skulle hända igen. Men risken för det är inte så stor, verkligheten har ändrats mycket på dessa nio år. Inte minst har EU-länderna kommit överens om en gemensam migrationspolitik som är mycket stram.

Man kan därför tolka den nya lagen som ett slag i luften. Är det värt att oroa hela Öresundsregionen och transportföretagen för detta? Både regeringen och Socialdemokraterna lider tydligen av posttraumatiska stressymptom vid tanken på 2015.

”Både regeringen och Socialdemokraterna lider tydligen av posttraumatiska stressymptom vid tanken på 2015.”

Antagligen spökar Stockholmsperspektivet igen. Det är svårt att föreställa sig för någon som inte varit i Malmö hur nära det är till grannlandet Danmarks huvudstad och hur enkelt det är att pendla över Öresund.

”Jag tror inte att man i Stockholm förstår skillnaden på en gränskontroll i Hyllie och vad transportörsansvaret innebär”, säger regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) till Kristianstadsbladet/Norra Skåne.

SL i Stockholm skulle kanske kunna ha kontroller på tunnelbane- eller pendeltågen eftersom det där finns spärrar som resenärerna måste passera och visa sina biljetter. Det är tekniskt utbyggt så att det går relativt snabbt. Men i ett öppet system som Öresundstågens, där kontrollen sker först på tågen, vore det inte lika enkelt. Martin Melin (L) tog ju för givet att det skulle lösas och verkade främst tänka på tekniken, men det blir i så fall en finansieringsfråga.

Värre är att kollektivtrafikföretag ska tvingas på uppgifter som egentligen är polisiära. Det borde vara huvudämnet för ifrågasättandet, men inte ens det verkar regeringspartierna och S förstå. Det nordiska samarbetet omhuldas av många, men när det gäller gränsproblematik som denna lagen kommer att medföra är förståelsen som bortblåst. Arbetspendling i en gränsregion är redan en komplicerad historia, det behöver inte tillkomma ytterligare hinder.

Skåne behöver inte fler gränshinder.
Skåne behöver inte fler gränshinder.Foto: Johan Nilsson/TT
Annons
Annons
Annons
Annons