Annons

Ständigt detta Bromma!

Bromma flygplats är ett viktigt nav för resten av Sverige. Men Stockholms stad väljer som vanligt det navelskådande perspektivet.
Publicerad 21 februari 2024
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Varför ska den här frågan behöva komma upp vart och vartannat år? Det lokala näringslivet ute i landet måste ha bra förbindelser till huvudstaden.
Varför ska den här frågan behöva komma upp vart och vartannat år? Det lokala näringslivet ute i landet måste ha bra förbindelser till huvudstaden.Foto: Lars Brundin

Återigen har en rödgrön majoritet stått på en presskonferens och klargjort att man i förtid säger upp avtalet mellan Stockholms stad och Bromma flygplats, vilket löper ut 2038. På Bromma ska det byggas bostäder, sägs det på presskonferensen, hela 16 000. Nej förresten, 22 000! Karin Wanngård, socialdemokratiskt finansborgarråd intervjuas: ”Varför ska stockholmarna fortsätta subventionera en olönsam flygplats i Stockholm? (...) Utveckla Arlanda så det blir en stor internationell flygplats.”

Men vi vill fråga: Varför ska den här frågan behöva komma upp vart och vartannat år? De rödgröna i Stockholm gör detta mot bättre vetande. Och som vanligt väljer Stockholms stad det navelskådande perspektivet - eller kanske snarare, ett alltför storvulet perspektiv. Sverige behöver inte en ”stor internationell flygplats”. Upplysningsvis finns redan en sådan stor internationell flygplats i Norden, och den heter Kastrup. Att Arlanda skulle ta upp konkurrensen med denna flygplats är löjligt, speciellt eftersom flygplatsen tappar trafik.

”Sverige behöver inte en ”stor internationell flygplats”. Upplysningsvis finns redan en sådan stor internationell flygplats i Norden, och den heter Köpenhamn.”
Annons

Vad Sverige verkligen behöver (Sverige alltså, inte Stockholm!) i dessa tider, är en väl fungerande infrastruktur för ett lokalt näringsliv ute i landet. Arbete på distans, zoom- och teamsmöten i all ära, det har vuxit fram nya arbetssätt de senaste åren. Men människor kommer alltid behöva möjligheter att över dagen lätt kunna resa till huvudstaden. Och i takt med en sammanfallande tåginfrastruktur blir behoven allt mer trängande. För man ska väl inte återigen behöva tala om det uppenbara? Att det inte går att pendla med tåg till Stockholm över dagen om man bor Sveriges södra delar? Den gångna vintern visar ett bedrövligt rekord av inställda avgångar och försenade tåg.

Självklart måste tågen också ha sina satsningar. Men man ska ha klart för sig att tåginfrastrukturen har 40 års springnotor att ta igen och vem tror att det kan göras på knappt femton år fram till 2038? Då får man vara bra uppe i det blå. Natointrädet kanske kan göra sitt till, men det kommer ändå att kräva sina rundliga summor och stora insatser.

Men åter till de rödgrönas presskonferens i Stockholm. Christofer Fjellner (M) säger som det är: De rödgröna kan inte ensidigt säga upp avtalet, för staten måste vara med på det, vilket staten inte är. Det är alltså ren symbolpolitik. Så varför ägna sig åt sådant? Det är inte utan att man blir irriterad. Frågan borde vara död och begraven för länge sedan.

Sylvia Asklöf FortellSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons