Annons
Nyheter

Märkesverkstad är dyrast

Nyheter • Publicerad 24 januari 2004

DYRT. I en rapport från den engelska motsvarigheten till Konsumentverket, Office of Fair Trading (OFT), konstateras att engelska bilköpare troligen spenderar upp till 6,5 miljarder kronor för mycket varje år på grund av auktoriserade märkesverkstäders högre priser.

Det här är förstås inget typiskt engelskt fenomen. Tvärtom var det just detta faktum som härom året tvingade fram det så kallade gruppundantaget som ska lösa upp märkeshandlarnas monopolställning.

Annons

Många engelska märkeshandlare säljer nu in garantier i samband med bilköpet för att på så sätt tvinga bilägarna att utföra service och underhåll på märkesverkstäderna. De flesta konsumenter är också ovetande om de nya reglerna i gruppundantaget, och enligt OFT utförs fortfarande cirka 90 procent av alla reparationer på 1-3 år gamla bilar av märkesverkstäder. Nu hotar OFT med sanktioner redan under 2004.

En miljon Hyundai sålda

MILJONEN. För första gången i Koreas bilhistoria har exportförsäljningen från Hyundai under ett år överstigit en miljon bilar. 27 år efter företagets första bilexport.

Det var 1976 Hyundai träffade ett avtal att sälja sex Pony till en kund i Ecuador. Sedan den första bilen levererades utomlands har exportförsäljningen uppnått nära 10 miljoner fordon.

Subaru satsar stort i Sverige

MODELL. Nu ska japanska Subaru, möjligen med lite draghjälp av Saab, satsa stort i Sverige.

– Subaru med sin välrenommerade fyrhjulsdrivning borde vara en storsäljare i Sverige. Men så är det inte, och det ska vi ändra på, säger Subarus nye svenske chef Torbjörn Lillrud.

Efter åtta år med BMW blev han projektledare för Sydexpo-Blenheims bilmässor i Sverige och de senaste sju åren har Torbjörn arbetat med koreanska Kia. Men nu blir det alltså Subaru för hela slanten.

Lite extra vind i seglen får han kanske av att Saab nu lanserar en bil som är baserad på just en Subaru. Nya Saab 9-2X är ju en förklädd Subaru Impreza. (TT Spektra)

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons