Annons
Nyheter

Svenskarna är ett slösaktigt folk

Nyheter • Publicerad 24 januari 2004

Vem trodde väl det, att svensken är mer prestigetokig och mer slösaktig än våra övriga grannar i Europa? I alla fall när det gäller bilar. Vi åker inte bara i större bilar än de övriga européerna utan väljer också de modeller som drar mest bensin.

Ska vi tro forskaren Per Elvingson, som utrett svenskens val av bilar på uppdrag av Vägverket, så bränner svenska bilköpare upp bensin för 10 miljarder kronor om året – i onödan. Bara för att vi väljer de motorstarkare modellerna.

Annons

Och att vi bränner en massa onödig bensin innebär förstås också att vi släpper ut onödigt mycket koldioxid i luften. Om alla som köper exempelvis en Volvo väljer modellen med den bränslesnålaste motorn så skulle det minska utsläppen med fem procent. Dessutom skulle kunden kunna spara upp till 4000 kronor om året.

Väljer sen alla modellvarianten med dieselmotor skulle utsläppen av koldioxid minska ännu mer dramatiskt.

Fast där går det ju inte att skylla på vare sig bilköparna eller billeverantörerna. Där handlar det om politik.

Som motorjournalist har jag många gånger noterat, att de bensinsnålaste varianterna som visas upp vid de internationella lanseringarna av nya bilmodeller, sällan kommer till Sverige. Och generalagenten har alltid samma svar när jag frågar varför: "De går inte att sälja!"

Svensken vill alltså inte ha bilar med små motorer.

Jag minns när en bil med 100 hästar var en sportig bil och hade ett S i modellbeteckningen, när VW Golf GTI var en sensation med sina 110 hästkrafter och när Saab slog knockout på konkurrenterna med sin första turbo, som hade 140 kusar under huven.

I dag har nästan varenda familjebil 140 hästar. Minst. Den motorsvagaste varianten av Sveriges mest sålda bilmodell, Volvo V70, har just 140 hästkrafter. Men de flesta väljer versionen med 170 hästarsmotorn. Och den som av säkerhetsskäl eller framkomlighetsskäl vill ha den fyrhjulsdrivna versionen kommer inte undan med mindre än 210 hästkrafter.

Och just det där, att man tvingas välja en modell med starkar motore för att få en viss extrautrustning, är ganska typiskt för svensk bilhandel. Den som vill ha exempelvis klimatanläggning, farthållare, färddator, antispinn- och antisladdsystem får ofta "på köpet" en större och mer bensinslukande motor. Det gäller till exempelvis hos Citroën, Renault och Mazda.

I alla fall en del av skulden till den här utvecklingen får nog vi motorskribenter ta på oss, som ofta hyllar "körglädje" och" prestanda".

Det är kanske dags att tänka om lite till mans?

Annons

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons