Annons

"Jag glömde nog", sa rådgivaren

"Jag glömde nog. Men du borde själv ha frågat". Sa bankrådgivaren. Nu står den ensamstående mamman där, nyligen arbetslös, med två barn, bolån och en hopplös ekonomi. Hur gör jag när jag som bolånekund ska klaga på bristande rådgivning i banken? Får jag tillbaka pengarna för min köksrenovering när jag säljer min bostadsrätt?
Näringsliv • Publicerad 19 december 2009
Birgitta Piper.
Birgitta Piper.Foto: 

FRÅGA 1 Hej Birgitta,

Jag läste artikeln om "Rusning efter bolåneskydd!". I artikeln stod saker som "Cardif Nordic vill ta marknadsandelar på bolåneskyddsmarknaden 2009." Vore det i så fall inte i deras intresse att banken erbjuder sina kunder denna försäkring? "Färs och Frosta Sparbank gör reklam för sitt bolåneskydd i en informationsbroschyr som skickas med post i bankens spridningsområde." Det har minsann inte min bank i Knislinge gjort för de "tänker på miljön och vill inte skicka ut onödiga brev" enligt min före detta handläggare.

Annons

Jag kom till Knislinge med mina två barn i december 2007. Jag separerade från barnens far och ville köpa ett hus i Knislinge. Jag hittade ett kanonhus och gick till banken för att undersöka om jag kunde få lån. Det kunde och fick jag. Det brast dock på några punkter i rådgivningen. Bland annat i hur jag skulle lägga upp lånen och vilka val jag hade, men framförallt i att jag inte fick reda på att den försäkring ni nu skriver om ens fanns. Min mor läste om det i bankens skyltfönster i januari i år, men då var det för sent. Jag blev arbetslös den 10:e april i år.

Jag tog kontakt med banken och min handläggare och hon erkände att hon förmodligen inte tagit upp "Bolåneskyddet" det skulle hon sett för hon är väldigt noga med att anteckna det hon diskuterar med sina kunder.

Hennes kommentar var att "Det var ju synd, men nu är det för sent!" Jo, jag tackar, det känner jag visst av! Istället för att få hjälp med lånen så lever jag nu på gränsen varje månad.

Borde man inte som handläggare, när man får in en ensamstående mamma som ska köpa hus på egen hand, ta upp frågan om Bolåneskydd. Är man två så har man kanske den andres inkomst att luta sig mot vid arbetslöshet, men det har inte jag!

När jag tog upp huruvida det låg ett ansvar hos banken så fick jag bara till svar att det ansvaret ligger hos mig att ta reda på vad som finns. Jag har lite dåligt med tid att leta efter information själv om allt som man bör veta. Och det är inte så lätt att fråga om något som man inte vet finns! Moment 22! Det känns tufft, irriterande och totalt maktlöst i denna situation. Vad har den "lilla människan att sätta emot den STORA banken?"

Tack för att jag fick komma till tals. Vore tacksam för en kommentar!

SVAR:

Jag förstår din frustration att inte ha fått chansen att skydda ditt bolån mot arbetslöshet. Man kan fråga sig hur mycket en bankrådgivare får glömma att erbjuda en lånekund? Var går gränsen för vad som kan bedömas som vårdslös rådgivning? Det är faktiskt inte kundens fel att en rådgivare missar att dela med sig av viktig information. Det är anmärkningsvärt att bankrådgivaren skyller ifrån sig och påstår att det är din sak att veta vilka tjänster banken kan erbjuda och vilka tjänster som är relevanta och viktiga för dig som bolånekund. För hur ska man som kund kunna be om en produkt som man inte känner till? Rådgivaren ska ta tillvara både kundens och bankens intressen. Det är ju precis lika viktigt för båda att bolånekunden ska kunna klara att betala sina räntor och amorteringar.

Kommer det en ensamstående tvåbarnsförälder och vill ta ett huslån borde deti rimlighetens namn omedelbart klinga en klocka i rådgivarens skalle: "Bara en lön och två barn? Risk kan föreligga". Både för henne och för banken. Som jag uppfattar din information har denna bankrådgivare försummat att ge dig ett mycket viktigt råd.

Jag föreslår att du vänder dig till bankens huvudkontor. Eftersom du inte fick gehör hos din bankrådgivare på det lokala planet. Varje bank ska ha en särskilt utsedd klagomålsansvarig som kunden ska kunna vända sig till med kritik. Förbered dig med bra argument på hur den bristande rådgivningen drabbat dig ekonomiskt som bank/lånekund. Får du inte gehör hos den klagomålsansvarige blir nästa steg, om du väljer att gå vidare, att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Det kostar dig ingenting. Vill du klaga på vårdslös rådgivning.

Annons

Gör så här:

Vänd dig snarast till din bank.

I första hand för att få rättelse av din rådgivare.

I andra hand – om du inte kommer någon vart med rådgivaren – vänd dig till bankens eller finansinstitutets klagomålsansvarige. Du ska även kunna återge händelseförloppet skriftligt. Om ditt klagomål inom banken inte resulterat i en för dig tillfredsställande rättelse?

Vänd dig då till Allmänna Reklamationsnämnden, som gör en utredning och som sedan kan besluta att driva din sak. ARN:s beslut är visserligen bara en rekommendation, men seriösa företag brukar följa nämndens beslut. Beloppet som klagomålet handlar om måste överstiga 2 000 kronor. Tvistlösningen är kostnadsfri. Anmälan måste göras inom sex månader från det att banken/företaget helt eller delvis avvisat dina anspråk.

För att underlätta en prövning av ditt ärende är det bra om du sparat affärsdokumentationen som till exempel avräkningsnotor, kontoutdrag, depåredovisningar och din egen dokumentation.

Även banken är skyldig att spara dokumentation av sin rådgivning för att just kunna användas som bevis vid olika tvister.

Observera att förfarandet vid nämnden är skriftligt. Nämnden kan därför inte personligen höra parterna. Nämnden prövar tvisten på de uppgifter som parterna presenterar och gör alltså ingen egen utredning. Anmälningsblanketter till ARN och mer information hittar du på www.arn.se

FRÅGA 2

Jag renoverarmitt kök i min bostadsrätt till en betydligt högre standard. Kan jag räkna med att få ut det beloppet vid försäljningen ?

Annons

SVAR:

Kanske ja. Kanske nej.

Det finns ingen garanti att du får tillbaka vad köket kostat dig. Men du får troligtvis fler spekulanter på kroken. Ett bra och fräscht kök säljer. Förutsatt att stilen/designen inte är så extrem och udda att det av den anledning avskräcker en möjlig köpare som då känner sig tvungen att göra om köket efter egen smak.

Det beror också på var du bor. På landsorten är det inte säkert att du får lika bra betalt som inne i en stad på attraktivt läge. Och köket kostar ungefär lika mycket att renovera var du än bor. Det allmänna ränteläget och konjunkturen spelar också in. Tänk på att du kan få dra av för renoveringar som höjt standarden på bostaden. Kostnaden måste dock överstiga 5 000 kronor per år och avdragen gäller bara renoveringar som gjorts de senaste fem åren. Spara alla kvitton och fakturor som bevis .

I vilket fall. Bättre med nytt snyggt kök än ett gammalt och slitet.

Det föder köpmotstånd att tvingas spilla tid, stök och stora pengar för att rusta upp ett nedslitet och omodernt kök. För att inte tala om vilken olust fula dass och badrum väcker. Det ska mycket till av andra förtjänster för att uppväga trista brister. Geografiska läget betyder också mycket . "Fel" stadsdel = Lägre pris.

Men ett snyggt kök och lika fräsch toa och badrum kan höja priset på din bostadsrätt .

FRÅGA 3

Hej!

Jag (vi) skulle gärna vilja ha ett råd från dig. Vad gör vi när den juristbyrå vi anlitat ej fullgör sitt uppdrag som hon åtagit sig? Uppdraget gäller fördelning av arv efter två avlidna barnlösa släktingar. Bouppteckningar gjordes november 2004 och januari 2005. Trots påstötningar har inget hänt endast löften om snar avslutning. En bouppteckning efter anförvant (avliden 1958) blev klar 2008-06. Då gällde det en fastighet som såldes till arvingar. Summan betalades ut och fördelning skedde. Ett gemensamt beslut om ett konto till den som sköter de avlidnas gravar har ej heller utförts.

Annons

Vi är innerligt trötta på detta, men vad gör vi? Tacksam för råd

SVAR:

Börja bråka.Då kanske det händer något. Advokatsamfundet kan kanske också vara intresserat av att veta vilka advokater och jurister som missköter sina uppdrag. Ring till förbundet och förhör er. Men det enklaste är att återkalla bouppteckningsuppdraget och ge det till någon annan. Det är inget som tvingar er att behålla en urusel jurist som missköter sitt uppdrag. Och eftersom denna inte "levererat" så kan hon rimligtvis inte heller kräva arvode. Skulle hon ändå ha fräckheten att ens antyda att hon ska ha betalt och hävda att "hon arbetat på fallet i flera år " så är det inte trovärdigt. Vad gäller kontot för gravvård som inte blivit upplagt så är det ingen skada skedd. Rimligen kan ni fixa det i efterhand om ni är överens. Kolla på era banker vad de kan hjälpa till med.

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons