Annons

Juridik i snabbform exploderar på nätet

Gratisråd fungerar som inkastare till den affärsdrivande verksamheten; där fördjupad konsultation kostar tusenlappar. Gratisråd kan också skapa missförstånd om vad som har och inte har ett pris.
Näringsliv • Publicerad 26 februari 2011
Foto: 

INGEN STÖRRE PRISPRESS

Erik Fors Andrée. (Foto: Peter Orevi)

Annons

Så här står det på nätet: Juridisk hjälp? – Kostnadsfri rådgivning dygnet runt. Rikstäckande hjälp.

Erik Fors Andrée är vd för Juristjouren, en av många aktörer som exponerar gratis juridisk rådgivning på nätet. Juristjouren har kontor i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö och säger sig vara störst i landet på juridisk privatrådgivning.

– Det stämmer att intresset för familjejuridisk rådgivning ökat. Men det är egentligen inte behovet som förändrats, utan snarare möjligheten att söka hjälp. Det har blivit lättare att söka juridisk hjälp. Fler och fler blir medvetna om vikten av att faktiskt få professionell hjälp även om man kan göra mycket själv, säger Erik Fors Andrée.

Erik Fors Andrée förnekar inte att gratisråden fungerar som en sluss in till den affärsdrivande verksamheten; där fördjupade råd och utvecklad juridisk konsultation har en prislapp.

Han uppskattar att cirka 3 procent av "gratiskontakterna" övergår till ett kostnadsbelagt och regelrätt jurist/klientförhållande.

Vad tjänar ni på gratisråden?

– Vad gäller din fråga om lönsamhet så är det helt enkelt så att en liten andel av de nästan 6 000 samtal vi får varje månad, företrädesvis från privatpersoner, behöver mer hjälp än vi kan ge per telefon. Det kan handla om handlingar som behöver läsas igenom, dokument som man vill upprätta och många fall tvister mellan före detta makar, arbetstagare/arbetsgivare, leverantör/kund, fastighetsägare med mera.

– I de fallen bokar man tid med en jurist och inleder ett konkret juridiskt ärende och då debiterar vi enligt domstolstaxa, säger Erik Fors Andrée.

Var ligger faran i gratisrådgivning?

– Risken är att man drar för stora slutsatser av ett enda samtal. Man måste ta gratisråden för vad de är. Det finns också en risk, även om den är liten enligt min mening, att en person inte förstår eller missuppfattar när gratisråden övergår till en konsultation som kostar.

Annons

Erik Fors Andrée säger att konkurrensen i branschen har ökat, men ännu inte lett till någon större prispress.

– Men en stabiliserande kraft är Domstolsverkets taxa för rättshjälp som är vägledande för branschen, säger Erik Fors Andrée.

KONFLIKT EFTER GRATISRÅD

Thomas Cohn (Foto: Tommy Svensson)

Thomas Cohn, med juristbyrå utanför Sjöbo, har ägnat många år åt gratis rådgivning på kommunala bibliotek runt om i Skåne. Senast var han på biblioteket i Kristianstad.

Där gav han enligt hörsägen ett kanske mindre juridiskt, men mer slagfärdigt råd; att hellre lägga pengarna på något angenämt, än att spilla dem på en juridisk grannstrid om ett bygge som låg någon liten bit för nära tomtgränsen.

Möjligen ett sådant råd som kan missförstås om den som ställt frågan tar svaret som en absolut sanning.

Thomas Cohn har råkat ut för missförstånd förr. Men hävdar i vårt samtal om faran med gratisråd att han alltid är mycket noga med att ge tydliga besked.

– Man måste ta råden för vad de är. Råden bör uppfattas som vägledning. Det går inte att ge mer än generella svar. Att fördjupa sig i enskilda fall kräver ett utredningsarbete som naturligtvis då kostar i timtaxa och jag följer domstolsverkets taxa.

Han säger att hans gratisrådgivning ytterst sällan övergår till en regelrätt konsultation som tickar timtaxa. Ändå var det just en sådan "övergång" från gratisråd till kostnadsbelagd konsultation som för drygt ett år sedan ledde till öppen konflikt med en klient.

Annons

Ingressen till den tidningsartikel som följde lyder:

"I hopp om att få hjälp i en tvist, nappade hon på gratis rådgivning av juristen Thomas Cohn. Det slutade med att hon fick två olösta problem och en räkning på 6 000 kronor".

Thomas Cohn är inte ansluten till någon branschorganisation för jurister och vill inte gärna uttala sig om detta enskilda fall, men kommenterar situationen så här:

– Man ska om man är missnöjd vända sig direkt med sin reklamation till den jurist man anlitat och är missnöjd med. Det vill säga i det här fallet direkt till mig. Man måste också förstå att det är skillnad på gratis rådgivning i kanske 15 minuter och fördjupad juridisk konsultation.

Han menar att gratis rådgivning ska ses som ett idéellt arbete som jurister utför. Utan huvudsyfte att ragga klienter.

– Det kan bli fel att själv ta sig an ett uppdrag efter en gratisrådgivning, konstaterar juristen Thomas Cohn.

SAXO
Birgitta Piper
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons