De runda lösningarnas design
En del skulle kanske beskriva dem som samtida klassiker. De där möblerna eller föremålen som omedelbart börjar sticka ut, och som har något lyskraftigt och ikoniskt över sig. Som i slutet på 90-talet, då plötsligt en bisarr liten soffa dök upp formgiven av Anna Kraitz.
Soffan är spretig, asymmetrisk och full av böljande former. Ser lite grann ut som en kanapé och har, tvärtemot minimalistiska trender, något art deco-aktigt över sig. Kraitz idé var att göra en soffa som tillfredsställde ett behov om att kunna sitta med benen uppdragna, och hon använde sin egen kropp som modell då hon närmast skulpterade fram soffan. Den blev en succé. Så pass att den hamnade i produktion hos renommerade möbelproducenten Källemo. Rätt stöddigt med tanke på att soffan var Anna Kraitz examensarbete från Beckmans, och att Källemo är en producent som traditionellt jobbar med manliga designers.
Anna Kraitz jobbar lite motvalls. Där många andra söker enkelhet och stramhet letar hon efter de dekorativa och runda lösningarna. Hennes design är lekfull och parodisk, och hon lägger sig avsiktligt på gränsen till kitsch. I bänken Anna, från förra året, låter hon kontrasterna spela när hon leker med både material och form; de närmast organiska benen visar sig vara gjorda i gjuten aluminium och den hårt välvda sitsen är inget annat än mjukt gummi.
Det är dessutom riktigt smart för en bänk som ska utomhus, aluminiumet rostar ju inte och gummit håller bakdelen varm.
Patric Moreau