Fler kvinnor gillar whisky
KVINNLIGT. Allt fler kvinnor intresserar sig för whisky. Det är trend både på krogen och genom det växande antal whiskyklubbar som får fler och fler kvinnliga medlemmar.
Tidigare har whisky varit en typiskt manlig dryck, medan kvinnorna hänvisats till likör och portvin. Störst är whiskyintresset bland lite äldre kvinnor i storstäderna.
Lära kroppen hantera laktos
ALLERGI. Det blir allt vanligare med mjölkallergi och laktosintolerans. Men nu visar fler studier att det är möjligt att stegvis lära kroppen att hantera produkter med laktos.
Lyxglass i hela landet
GLASSIGT. Många glassälskare lär jubla framöver. Lyxglassen Häagen-Dazs har visserligen funnits att få tag i en tid, men främst i storstäderna.
Nu satsar tillverkarna på en bredare distribution vilket lär innebära att det blir betydligt enklare för kräsna glassomaner att stilla sitt begär oavsett bostadsort. Samtidigt lanseras den nya smaken Banoffee, en blandning av banan och toffee.
Mamma mer ekologisk
UTÖKAT. Efterfrågan på ekologiska produkter ökar. Undersökningar visar att 20 procent av de svenska konsumenterna väljer ekologiska produkter framför andra, även om det innebär en högre kostnad.
Scans produktserie kallad "Mamma" utökas nu med ekologisk falukorv och ekologiska köttbullar. Dessutom har julsortimentet utökats med en färdigkokt, ekologisk julskinka.
Ny nubbevisa till julbordet
SNAPS. Ont om inspiration för julens sånger? Det finns hjälp att få.
Vin & sprithistoriska museet presenterar en ny nubbevisa varje vecka. Ring 08-744 70 75, lyssna och lär in veckans färskaste snapsvisa. Garanterat underhållande. (TT Spektra)