Annons
Nyheter

Hotet från smugglare i öst ökar

Öresundsbron har blivit den nya smuggelporten in i Sverige. Det ökar paradoxalt nog också trycket upp mot Kristianstad och nordöstra Skåne. Både E22 och Kustpilen har blivit mer attraktiva smuggelleder än förr. Samtidigt ökar hotbilden för knarkleveranser genom Åhus och Everöds förbindelser med Baltikum. Där börjar öststatsmaffian bygga upp nya amfetaminfabriker i konkurrens med de som finns i Polen/Tjeckien och Holland/Belgien.
Nyheter • Publicerad 9 april 2001
Ökat smugglingshot i Åhus. Risken blir allt större att internationella smuggelligor använder färjeförbindelsen till Åhus även för narkotikasmuggling. Tidigare har man kört in stora partier cigarretter, dessutom skedde en av de största rohypnohltablettsmugglingarna den här vägen. Bild: WILLY ALM
Ökat smugglingshot i Åhus. Risken blir allt större att internationella smuggelligor använder färjeförbindelsen till Åhus även för narkotikasmuggling. Tidigare har man kört in stora partier cigarretter, dessutom skedde en av de största rohypnohltablettsmugglingarna den här vägen. Bild: WILLY ALMFoto: 
Flyg i österled också en hot. Den reguljära flyglinjen till Litauen är något tullen håller ögonen på. Tidigare har här skett kat-smuggling från London. Tullen har också gjort kontinuerliga bagagekontroller med hjälp av narkotikasökhundar. Bild: PETER ÅKLUNDH
Flyg i österled också en hot. Den reguljära flyglinjen till Litauen är något tullen håller ögonen på. Tidigare har här skett kat-smuggling från London. Tullen har också gjort kontinuerliga bagagekontroller med hjälp av narkotikasökhundar. Bild: PETER ÅKLUNDHFoto: 

Tiden då svenska tullare jagade husbehovssmugglare av sprit och cigarretter är sedan länge förbi.

Idag handlar det om att ta upp kampen med internationella ligor som kan använda hur sofistikerade metoder som helst.

Annons

Därför har tullen också genomgått en omvälvande förändring under de senaste åren. Det mest påtagliga är att Skåne åter blivit en enda tullregion, därmed anpassande sig bland annat till polisens organisation. Men det viktigaste är att tullen internt också skapat en modernare organisation med inslag hämtade från näringslivet, till exempel processtyrning.

Här har formats en Gränsskyddsenhet med uppdrag att bekämpa all typ av smuggling – framför allt den internationellt organiserade som blivit en mångmiljardindustri. Och nu handlar det inte längre bara om narkotikasmuggling utan i lika hög grad om cigarrett- och spritsmuggling.

Parallellt har en Företagsenhet börjat att jobba med klarering av den legala handeln.

Som ett stöd till de båda enheterna formades en stor Analysenhet med tre uppdrag.

l Ett att ta emot och bearbeta alla inkommande smuggeltips för omedelbara operativa åtgärder.

l Ett andra att på längre sikt analysera och beskriva trender och hotbilder för ett mer långsiktigt smuggelbekämpningsarbete.

lEtt tredje att penetrera risker i den legala handelstrafiken och reagera när där sker något onormalt.

Bara i Skåne finns idag sammanlagt 21 personer som jobbar med analys av smuggelhoten mot Sydsverige i allmänhet och Skåne i synnerhet.

En av dem är Claes Kraft som förmodligen kan mer om smugglarnas metoder och vägar än de flesta andra i Sverige idag. Han har jobbat med underrättelsefrågor i tullen i tjugo år.

Idag är han sektionschef på underrättelsesidan med uppdrag att kartlägga de långsiktiga hotbilderna som hela tiden förändras. Claes Kraft slår fast att Skåne står i fokus för smuggeltrafiken mot Sverige. I fjol gjorde svenska tullen sammanlagt 2904 beslag i landet. Över hälften av dem, 57 procent eller 1671 stycken gjordes i Skåne!

Annons

Och när Skåne självt gjorde 2373 spritkap och beslagtog inte mindre än 405180 liter var motsvarande siffror för hela övriga Sverige 3564 beslag av sammanlagt 200123 liter sprit.

–Det säger något om smugglartrycket mot Skåne, konstaterar Claes Kraft.

Sedan beskriver han inreseflödet över de skånska gränserna.

–Det finns inget annat område i Sverige som har den trafikintensitet vi har, det handlar om ett inflöde på totalt 10 miljoner människor. Kastrups internationella storflygplats genererar 18,4 miljoner passagerare per år varav många rör sig häråt. Sturup och Everöd har också internationell flygtrafik. 69000 passagerarfärjor angör våra hamnar. Det kommer 2,2 miljoner personbilar och 550000 lastbilar. Dessutom får vi ta emot 120000 containers liksom 90 persontåg och 15 godståg per dygn! När man diskuterade smuggeltrafik förr i världen fokuserades intresset mot Helsingborg. Så är det inte längre. Den fasta förbindelsen mellan Köpenhamn och Malmö har inneburit en dramatisk förskjutning.

–Öresundsbron har inneburit den största förändringen i modern tid. Den har skapat ett dygnet-runt-tillflöde både per bil och tåg som smugglarna försöker att utnyttja. Man gömmer sig i mängden bland tågpassagerare och bilar och passerar blixtsnabbt gränsen på ett helt annat sätt än när färjorna stötvis pumpade ut sina laster till det mer svårforcerade nålsöga färjestationernas tullfilter faktiskt utgjorde.

En annan effekt är att bron skapat nya vägar upp i landet för leveranser av illegalt gods, antingen det nu handlar om knark eller något annat.

E22 som den östra leden upp genom Sverige har blivit naturligare.

Ett exempel på det är den ungerska skåpbil som kom körande över bron den 19: e september förra året.

–Den skulle leverera en mindre mängd gods till en adress i Blekinge men våra tullare blev intresserade av två tunga metallplattor, sådana som man använder som underlag för stödben, berättar Claes Kraft.

Till sist bestämde man sig för att med hjälp av svets skära sönder plattorna. Det visade sig vara ett riktigt beslut – gömt i ett par lönnfack låg fyra kilo heroin värt mångmiljonbelopp.

Annons

Någonstans på vägen eller vid slutdestinationen skulle partiet sannolikt levereras men var vet ingen. Resan skulle dock gå upp förbi bland annat Hörby, Linderöd, Tollarp, Kristianstad och Bromölla, någonstans utefter sträckan finns alltså en anonym mottagare och storhandlare i knarkbranschen... Kustpilen är ett annat intressant färdsätt för smugglare liksom övriga tågförbindelser över Sundet. Varje dag startar sju förbindelser från Hovedbangården inne i Köpenhamn, samlar upp nya passagerare under Kastrups flygplats och fortsätter sedan över bron via Malmö till Kristianstad och vidare bort i Blekinge.

–Bara Hovedbangården tar varje dygn emot cirka tio tåg från Sydeuropa. Hur många internationella flyg som ankommer till Kastrup varje dag vet jag faktiskt inte, men de är många, konstaterar Claes Kraft. Ett annat växande smuggelhot finns i Åhus och på Everöd – båda med reguljära förbindelser till Baltikum.

–Ja, nu talar vi också om Baltikum som ett produktionsområde av amfetamin. Förr kom sådan narkotika från Holland/Belgien och Polen/Tjeckien, nu finns det konstaterat ett tredje tillverkningsområde, säger Claes Kraft som är försiktig i sina uttalanden.

Så här ser den bild ut som Kristianstadsbladet fått fram.

Först tillverkades amfetamin i det s k ”Drei Ecke”-området Holland-Belgien-Tyskland. En av de verkligt stora ”knarkbaronerna” använde sig, på den tiden för ett 25-tal år sedan, av småflygplan som flög i en route Holland-Tyskland-Bornholm och in över Skåne. Stora mängder amfetamin ”bombades” i Hässleholmsområdet.

Sedan tog Polen/Tjeckien upp konkurrensen. Illegala knarklaboratorier producerade både bättre och mer amfetamin än holländarna, bland annat beroende på att skickliga universitetsutbildade kemister hoppade av och gick över till den mer lönande illegala handeln. Nu har nya amfetaminlabb upptäckts på flera håll i Baltikum, enligt källor till Kristianstadsbladet. En del har redan nått Sverige via färjelinjer till Stockholm – men godsfärjorna till Åhus blir allt mer intressanta. Man har redan gjort några av Sveriges största cigarrettsmuggelbeslag här, nu visar hotbilden på dramatiskt ökad risk även för knarksmuggling. Ett exempel är den lastbilschaufför som kom med inte mindre än drygt 54000 rohypnoltabletter (ett av de största som gjorts i Sverige).

Det finns också en hänsynslös öststatsmaffia etablerad som säkert också kan skapa smuggellinjer upp i en ny mer nordöstlig riktning från den traditionella Balkanlinjen.

–Hotbilden har enligt vår bedömning skärpts framför allt när det gäller narkotikasmugglingen. Den är mycket större idag i Åhus än för fem år sedan, slår Claes Kraft fast.

Som stöd för den bedömningen finns också ett pågående knarksmugglingsfall gällande ett kvarts kilo amfetamin. Fast kurirerna från Litauen valde den gången att köra genom Polen, Tyskland och Danmark till Sverige.

Hur tullen attackerar dessa hotbilder vill man av förklarliga skäl inte närmare gå in på än vad som nämndes inledningsvis.

Annons

–Men vi är mycket rörligare nu än tidigare. Och underrättelsetjänsten har förfinats. Dessutom har vi ju våra sambandsmän ute i Europa och övriga världen, förklarar Claes Kraft. Och man skriver förstås inte motståndarna på näsan genom att komma körande uniformerade i tullmålade bilar när det hettar till. Då handlar det lika mycket om civil spaning.

ulf.matson@kristianstadsbladet.se

Av Ulf Matson 044-18 55 60
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons