Konst eller design?
Det finns sensationer inom svensk design. Och så finns det bomber. En sådan var Jonas Bohlins stol Concrete som visades på Konstfacks examensutställning 1981.
Concrete var egentligen tänkt som en del i en konstinstallation, men lyftes på något vis in i den svenska designdebatten. Tillverkad i betong och stål, hade den mer gemensamt med skulptur än traditionell möbeldesign. Bohlin gjorde skandalsuccé och den första postmoderna inbrytningen i Sverige var ett faktum.
Concretes betydelse för designutvecklingen var total. I ett enda slag välte den omkull etablerade värderingar. Till exempel att en stol måste vara bekväm eller funktionell.
För designern innebar detta självfallet en nyvunnen frihet, och i Bohlins spår kom en ny generation av svenska formgivare.
Idag är Jonas Bohlin en av världens mest etablerade designers. Samtidigt är han fortsatt aktiv som konstnär. Var gränserna går mellan design och konst är inte alldeles enkelt att avgöra i Bohlins fall. För några år sedan genomförde han till exempel konstprojektet LIV, som dels mynnade ut i en utställning på Färgfabriken i Stockholm och dels gav namn åt en hel serie av nya designföremål.
Jonas Bohlin har jobbat med såväl möbler som lampor, belysningar, textilier, glas och keramik. Arbeten som alla lyser av poesi. Som i servisen Corona, där Bohlin plockar ner månens korona och serverar oss den på bordet i formen av en tallrik. För mig, stoff som drömmar vävs av.
Patric Moreau
Artikeln är del 4 i serien Svensk design.