Nya regler gör en bilskrot tillfälligt olaglig
Främst är det för att öka miljökontrollen som reglerna ändrats. Förhoppningen är att få bort de oftast äldre skrotar som inte kan leva upp till kraven. På sina håll har det lett till att kommuner står helt utan bilskrotar. Men inte i Skåne och definitivt inte i Kristianstad. Här har inte mindre än sex skrotar fått förnyat tillstånd, en hade redan ett tidsbegränsat tillstånd. En skrot har ännu inte fått sitt tillstånd och driver alltså bilskroten olagligt sedan en månad tillbaka.
– Ärendet är under utredning och vi kommer att fatta ett beslut inom kort, säger länsstyrelsens handläggare Sören Svensson.
Den aktuella bilskroten lämnade dels in sin ansökan något sent. Dels har polisen haft synpunkter då ägaren har fällts för skatte- och bokföringsbrott inte mindre än tio gånger.
– Det är klart att deras ord som remissinstans väger tungt, säger Sören Svensson och förklarar vikten av att den som driver en bilskrot är en rättskaffens företagare.
– De har ansvar för att avregistrera bilarna. Det får inte finnas minsta misstanke om att avregistrerade bilar inte skrotas, utan rullar på vägarna oförsäkrade och oskattade, säger han allvarligt.
Länsstyrelsen ser inte till det professionella yrkeskunnandet i sin bedömning av bilskrotarna. Det handlar mer om allmän rättrådighet. Att företaget gjort en anmälan enligt miljöbalken, att man sökt och fått bygglov och att man aldrig har gått i konkurs. Det ska finnas kunskap och utrustning för att ta hand om miljöfarligt avfall, men det är kommunen som sköter tillsynen.
– Sedan måste varje bilskrot lämna en säkerhet om 500 kronor per bil i lager. De pengarna ska finnas till vårt förfogande ett år efter nerläggning som en garanti om vi måste städa och sanera marken efteråt, berättar Sören Svensson.
Hur utfallet blir för den aktuella bilskroten som ännu inte fått sitt tillstånd, vill han inte sia om. Kommunen har föreslagit ett tillstånd som sträcker sig i ett år.
Åsa Carlsson