Annons
Nyheter

Pionjär och avantgardist

Nyheter • Publicerad 13 december 2002
Ett av många spelkort som ingår i C O Hulténs kortlek, som just nu visas på Ystads konstmuseum.
Ett av många spelkort som ingår i C O Hulténs kortlek, som just nu visas på Ystads konstmuseum.Foto: 

KONST. C O Hulténs utställning på Ystads konstmuseum visar på en mindre känd sida av hans konstnärsskap. Den idag drygt åttioårige CO Hultén har sedan tjugoårsåldern varit engagerad i trycksaker och böcker.

Att han under några år i mitten av 1950-talet startade Galerie Colibri och konsttidskriften Salamander utgör idag en välkänd del av den skånska och svenska konsthistorien. Under större delen av 1900-talets senare hälft har han också varit engagerad i ett välkänt lundaföretags företagstidskrift där han utformat talrika omslag.

Annons

Utställningen på Ystads konstmuseum är helt inriktad på att visa fram denna mer eller mindre kända del av en legend inom det svenska konstlivet. Utställningens aningen uddlösa titel har blivit Collage och trycksaker.

En större del av utställningen Collage och trycksaker utgörs av ett hundratal spelkort för barn som CO Hultén bearbetat genom övermålningar och påklistrade bildfragment från tidskrifter och annonser. Spelkortens miniatyrliknande format kräver av betraktaren en viss närgångenhet för att till fullo kunna uppskattas.

Den anonyma men i vardaglig bemärkelse charmfulla bildvärld som vanligtvis återfinns i spelkort för barn har förskjutits och till viss del saboterats till förmån för ett lekfullt och lustfyllt experimenterande.

I samband med utställningen har en bok givits ut där man i i lugn och ro kan studera ett urval av dessa manipulerade spelkort. Boken har fått den skämtsamma titeln Söta fröken Pillsk och alla de andra. I spelkorten möter man en form av uppsluppen bildkavalkad påminnande om en cirkusföreställning eller kanske hellre om en lättsam kabaré.

På ett spelkort med en liten kanin sittande på hasorna och viftande på svanstofsen har CO Hultén klistrat in ett bildfragment av ett kvinnoansikte. Genom kaninen och kvinnans ögon uppstår ett sammanhang och en sammanblandning. Över kaninen kan man läsa ordet EYE vilket också kan uppfattas som en homonym för ”I”, det vill säga ”jag” på engelska.

På andra spelkort kan man upptäcka bland annat ransoneringskuponger och annonstexter för hårborttagningsmedel. En mild humor genomstrålar dessa spelkort som CO Hultén sysselsatte sig med redan 1946 och som nu blivit en bok. I tidens goda anda kallad för en artist"s book.

En annan del av utställningen visar ett tjugotal till formatet större collage med tydlig referens till Max Ernst och andra franska surrealister från 1900-talets begynnelse. I dessa bilder har CO Hultén i likhet med Max Ernst utgått från tidskrifter och illustrerade magasin från slutet av 1800-talet.

Det vilar en stämning av sekelskifte och försvunnen tid över dessa collage som för en nutida betraktare knappast innebär några större överraskningar eller provocerande infall. Att dessa collage visserligen gjordes för ett halvsekel sedan förtar inte intrycket av något som egentligen är passerat och nu tillhör historien.

När de gjordes var de säkert uppseendeväckande och avantgardistiska. Men samtida kan de knappast uppfattas som, även om dess lek med bildfragment av kvinnor och interiörer kan ses som en tidig föregångare till vår egen tids besatthet av den nakna kvinnokroppen eller dekonstruktion av officiella sanningar.

Det råder ingen tvekan om att CO Hultén tillhör en av våra mest habila bildmakare och att utställningen på Ystads konstmuseum visar upp en annan sida av honom än den gängse.

Annons

I några glasmontrar visas böcker, trycksaker och vernissagekort från CO Hulténs eget förlag Image som han startade redan 1947. Med på utställningen finns också originalen till några av de omslag som han gjorde för en företagstidning i Lund.

På det hela taget kan man påstå att utställningen Collage och trycksaker visar upp en pionjärinsats och ett avantgardistiskt kapitel i den skånska och svenska konsthistorien. Att utställningen har fått en aura av det förgångna över sig är helt i sin ordning.

De flesta verk som visas är tillkomna i mitten av 1900-talet. Det nostalgiska skimmer som genomstrålar denna uppvisning uppvägs till viss del av den modernistiska och högst samtida hängningen av de hundra spelkorten. Av framtiden syns inte ett spår.

Eric Sinclair

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons