Annons

Bästa filmerna 2002/Magnus Rutberg

Nöje • Publicerad 29 december 2002

1. Muraren

(Sverige, regi: Stefan Jarl)

Annons

Få porträttfilmer griper tag i en på samma sätt som Stefan Jarls mångfasetterade skildring av aktören Thommy Berggren. Ett lekfullt, humoristiskt men framförallt djuplodande porträtt av en av Sveriges största skådespelare gjord av en av Sveriges främsta filmare.

2. Family

(Danmark regi: Sami Saif och Phie Ambo)

Verkligheten överträffar alltid dikten, så även i denna fullkomligt fängslande dokumentär om en ung man som övervinner rädslan för att söka sina familjerötter och finner ett helt nytt liv. Omedelbart engagerande livsglädje gör att till och med ett filmat telefonsamtal rör till tårar.

3. Mannen utan minne

(Finland, regi: Aki Kaurismäki)

Finsk egenart i sitt esse. Absurt humoristisk och allvarlig med små gester och nyanser som säger mycket om människans ofta outgrundliga liv. Går på något sätt hand i hand med Roy Anderssons Sånger från Andra Våningen ? fast Kaurismäki lyfter fram livsglädjen.

4. The Royal Tenenbaums

(USA, regi: Wes Anderson)

Wes Andersson kan konsten att gifta ihop genrer utan att tappa greppet. Milt absurd komedi med stort allvar trots alla karikatyrer. Något så ovanligt som en amerikansk komedi med intressanta karaktärer och intelligent handling.

Annons

5. Ingenmansland

(Bosnien, regi: Danis Tanovic)

Kan man verkligen göra en lika rolig som allvarlig film om tre personer i en skyttegrav vid fronten mitt under brinnande krig? Absolut. Med Balkankonflikten som bakgrund målas ett kammarspel upp kring hämnd och ondska, men också sympati och förståelse.

6. Monsters Inc

(USA, regi: David Silverman)

Animerad film kan slå vilken annan film som helst bara man använder sig av bra röster. Teamet bakom båda Toy Story har förstås begripit detta, och därför kopplat in ett tungt namn som Billy Crystal. Fast inget hade fungerat utan ett bra manus och ett antal otroligt roliga karaktärer.

7. Ghost World

(USA, regi: Terry Zwigoff)

Det krävs något alldeles särskilt för att lyckas göra en intelligent, engagerande tonårskomedi om två tjejers försök att hitta en identitet i gränslandet mellan barndom och vuxenvärld. Hemligheten ligger i filmens utveckling av såväl karaktärer som intrig, från oskuldsfull sarkasm till mer respektfylld mognad.

8. The Others

Annons

(USA/Spanien, regi: Alejandro Amenábar)

I och med att alltfler filmer lämnar rysargenren för att bli rena actionrullar, känns det uppfriskande med en film som håller pyrotekniken stången och koncentrerar sig på den verkligt spännande psykologiska skräcken. Amenábars film är gjord enligt den klassiska skolan med högsta kvalitet i manus, foto, klippning och musik.

9. Gosford Park

(USA/Storbritannien, regi: Robert Altman)

Herrskap och tjänstefolk möter Agatha Christie. Med Robert Altmans sinnrika sätt att väva samman karaktärer och intriger blir Gosford Park något mer än ett ordinärt kostymdrama. Tack vare närheten karaktärerna emellan och känslan av spontanitet i replikväxlingarna håller Altman intresset uppe till slutet.

10. Tala med henne

(Spanien, regi: Pedro Almodóvar)

Almodóvar forsätter sin remarkabla utveckling som filmskapare under senare år från det ytligt kitschiga till det mer moget dramatiska. Kvar finns förstås känslan för det bisarra och förbjudna, men nu i ett större mänskligt sammanhang.

noje@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons