Annons

Stadens tuffaste publik

De är teater- och musikscenens tuffaste publik. Den mest svårgreppbara målgruppen, och den mest krävande vad gäller innehåll och kvalitet. Snart börjar ännu en säsong av Barnens abonnemangsserie.
Nöje • Publicerad 24 augusti 2009
Den regionala festivalen Salto! gästar Kristianstad med bland annat "Vispar du?". Bild: Tomas Ejdersund
Den regionala festivalen Salto! gästar Kristianstad med bland annat "Vispar du?". Bild: Tomas EjdersundFoto: 
"Maria och morfar firar jul". Julkalaset till interaktiva folktoner avslutar årets abonnemangsserie. Bild: Musik i Syd
"Maria och morfar firar jul". Julkalaset till interaktiva folktoner avslutar årets abonnemangsserie. Bild: Musik i SydFoto: 
"Den förtrollade sparven" framförs i en teaterbuss, komplett med scen och läktare för 50 personer. (Bilden till vänster) Bild: Abellis Magiska Teater World Mix festivalen gästar med ett folkmusikupptåg av studenter från musikhögskolan i Malmö. Bild: Musik i Syd
"Den förtrollade sparven" framförs i en teaterbuss, komplett med scen och läktare för 50 personer. (Bilden till vänster) Bild: Abellis Magiska Teater World Mix festivalen gästar med ett folkmusikupptåg av studenter från musikhögskolan i Malmö. Bild: Musik i SydFoto: 

Japansk dockteater med 400 år på nacken, i en buss fullastad med scen och publikläktare. Ett döende marsvin i ensam majestät och en jazzgigant som spelar upp för de små. Lägg till gästande danstrupper från Salto!-festivalen med frivillig workshops, litterära husgudarna Elsa Beskow och Lennart Hellsing, samt ett folkmusikaliskt julkalas och den åttaåriga kulturserien för Kristianstads yngsta bjuder på den bredd som visionärerna eftersträvar.

– Barnens abonnemangsserie ska kunna ge en blandning av de kulturyttringar som finns, i stort och i smått, och hela tiden ge utrymme för starka upplevelser i en trygg miljö, säger Annika Johansson på Musik i Syd. Tillsammans med Lotta Vinberg från Kulturhuset Barbacka sätter hon samma kulturprogrammen, 16 stycken vid det här laget, för kommunens yngsta samhällsinvånare. Och det ställer krav utöver det vanliga:

Annons

– Att kliva in på Spelhålan eller Konserthuset är för ett barn som att kliva in på ett gigantiskt operahus – och då betyder första intrycket allt. Då går det inte att boka något som är av lägre kvalitet, som vi inte själva känner till eller har sett något av. Om det blir fel vid ett förstagångsbesök så kommer vår publik aldrig tillbaka, säger Lotta Vinberg. Barnens abonnemangsserie har en målgrupp som spänner från 1 till 7 års ålder. Att kultur till de minsta är behövlig är det få som bestrider i dag, trots att det är svårt att mäta hur publiken tar upplevelserna till sig.

– Barn är inte uppfostrade att uttrycka sig som en vuxen teater- eller konsertpublik, att artigt applådera eller skratta med. De kan sitta och gapa sig storögda igenom en hel föreställning som enda ansiktsuttryck och uppleva helt andra saker än vad vi kanske har tänkt oss. Det enda kvittot på att vi gör rätt är att barnen kommer tillbaka, fortsätter Vinberg. Och det gör de. Föreställningarna, där publiksnittet spänner över max 40 till över flera hundra beroende på åldersgräns (ju mer begränsat desto lugnare och tryggare för de allra, allra minsta), är populära har varit i stort sett fullsatta de senaste åren.

– Enda skillnaden är att föräldrarna inte utnyttjar abonnemangsbiten lika mycket som förr, där man bokar tre föreställningar och får en fjärde gratis. Barnfamiljer är så pass uppbokade ändå, att de flesta köper biljetter i dörren samma dag, säger Annika Johansson.

Hela abonnemangsserien sker i samarbete med stadsbiblioteket som gör en tematisk utställning på barn- & ungdomsavdelningen inför varje föreställning.

– Till höstens första programpunkt, "Hellsing à la Sabina", finns det till exempel böcker av Lennart Hellsing i utställningen, och där kan man dessutom hämta texter och noter som ingår i uppsättningen, berättar Lotta Vinberg.

Lisa Appelqvist
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons