Annons

Varsamt moderniserad Tjajkovskij i Baden-Baden

Festspielhaus i sydtyska Baden-Baden satte nyligen upp Piotr Tjajkovskijs "Jolanta", med operastjärnskottet Anna Netrebko i titelrollen. Kristianstadsbladets operaskribent Kjell A Johansson åkte dit och fick en av sina bästa operaupplevelser.
Nöje • Publicerad 4 augusti 2009
Anna Netrebko som Jolanta.
Anna Netrebko som Jolanta.Foto: 
Anna Netrebko och Piotr Beczala gör huvudrollerna i regissören Mariusz Trelinskis uppsättning av Tjajkovskijs ”Jolanta” på Festspielhaus i sydtyska Baden-Baden. Bild: Andrea Kremper
Anna Netrebko och Piotr Beczala gör huvudrollerna i regissören Mariusz Trelinskis uppsättning av Tjajkovskijs ”Jolanta” på Festspielhaus i sydtyska Baden-Baden. Bild: Andrea KremperFoto: 

Festspielhaus i sydtyska Baden-Baden, Europas största operahus, har under de senaste åren visat en rad lysande produktioner, oftast standardrepertoar.

Nu i slutet av juli har man gett fyra föreställningar av ett verk som nästan aldrig spelas, Piotr Tjajkovskijs "Jolanta".

Annons

Jolanta är en prinsessai 1400-talets Provence som är blind sedan födseln. Hennes pappa vill att hon skall förbli ovetande om det, samtidigt som han tillkallar en muslimsk ögonläkare för att få henne botad.

Hon blir dock medveten om sin situation när hon träffar den burgundiske riddaren Vaudémont och de blir förälskade. Genom en kombination av kärlek och läkekonst blir hon seende.

En vacker musikdramatisk saga full av psykologiska subtiliteter, klädd i Tjajkovskijs omisskänneligt melodiösa tonspråk.

I Baden-Baden rördet sig om ett gästspel från Marinskijteatern i S:t Petersburg. Valery Gergiev, dess chef och en av världens främsta nu levande operadirigenter, har tagit med sig sångsolister, 48 körsångare och orkester, i allt ett hundratal personer.

Regissören Mariusz Trelinski har gjort en varsamt moderniserad uppsättning som fungerar utmärkt.

Jolanta befinner sigi scenens mitt i en stor glasbur som symboliserar hennes instängdhet. Vid mötet med Vaudémont försvinner glasväggarna och hon träder ut i det fria.

Titelrollen gestaltas av den 37-åriga Anna Netrebko. Hon började sin karriär på Marinskijteatern med att skura golv samtidigt som hon tog sånglektioner. När hon ställde upp i en tävling sa Gergiev: "Sjunger du också?" och satte henne i sin hårda skola vilket passat henne utmärkt.

Sedan början av 1990-talet har Anna Netrebko hänfört operavärlden. Hon har blivit en symbol för den senaste generationen av operasångerskor för vilka det sceniska uttrycket är lika viktigt som det musikaliska.

Att uppleva henne på plats är något alldeles extra och intrycket förstärks av att hon här sjunger på ryska, detta uttrycksfulla operaspråk. Hennes för en sopran mörka timbre får ett expansivt djup, fylligare än när hon sjunger italiensk eller fransk opera.

Publikens högljudda entusiasm riktade sig inte bara till Anna Netrebko utan också till övriga solister, alla slaviska, huvudsakligen ryska. Den välklingande polske tenoren Piotr Beczala i rollen som Vaudémont var fullt i klass med Netrebko.

Det här ären av minaallra bästa operaupplevelser. Av Tjajkovskijs elva operor spelas numera "Eugen Onegin", "Spader Dam" och i någon mån "Mazeppa". Det är obegripligt att "Jolanta", hans sista opera från 1892, inte tillhör standardrepertoaren. Det engelska dramatiska universalgeniet Peter Ustinov svarade 1993 för en av de mycket få uppsättningarna. Den borde manat till efterföljd.

Kjell A Johanssonnoje@kristianstadsbladet.se
Kjell A Johansson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons