Annons
Nyheter

Elbolag varnar för elräkningsbedrägeri

Brott • Publicerad 1 november 2022
Bedragarna ber de utsatta kunderna att logga in med bankdosa eller bank-id, enligt Eon. Arkivbild.
Bedragarna ber de utsatta kunderna att logga in med bankdosa eller bank-id, enligt Eon. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Över 100 kunder hos Eon har utsatts för bedrägeriförsök under de senaste dagarna. Bedragare ringer upp, uppger att elfakturan blivit fel och att kunderna ska få pengar tillbaka, varnar elbolaget. Kunden ombeds sedan att legitimera sig med bankdosa eller bank-id.

"Tro dem inte. Det är inte sant. Vi går aldrig tillväga på det sättet", säger Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon, i ett pressmeddelande.

Annons

Eon flaggar samtidigt för att man framöver kommer att kontakta sina kunder i samband med att den föreslagna elpriskompensationen är godkänd.

"Det kommer inte att ske per telefon. Vi kommer således inte att ringa våra kunder om elpriskompensation", säger Bladh.

Han uppmanar till försiktighet vid användning av bank-id och tillägger att Eon aldrig ber sina kunder att använda bankdosa eller att lämna bankkontonummer.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons