Annons
Nyheter

Finansinspektionen granskar försäkringsbolagen

Hur behandlar försäkringsbolagen egentligen sina kunder? Är det de som hoppar runt bland bolagen som kommer billigast undan, eller lönar det sig att vara trogen? Nu ska Finansinspektionen granska försäkringsbolagens prissättning.
Ekonomi • Publicerad 6 april 2022
Finansinspektionen granskar försäkringar. Arkivbild.
Finansinspektionen granskar försäkringar. Arkivbild.Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Innan sommaren kommer Finansinspektionen att ha ett svar på om det lönar sig att som hem- eller bilförsäkringskund hoppa runt bland bolagen, eller om gamla trogna kunder får betala mer för sina försäkringar, berättar Åsa Larson, chef för försäkringsområdet på Finansinspektionen.

– Vi har sett från kollegor i Storbritannien och på Irland att bolagen höjer sina premier för de kunder som stannar. Nu vill vi ta reda på om detta finns här också, säger hon.

Bolagen får svara

Annons

En rätt omfattande undersökning har förberetts, där ett stort urval av försäkringsbolagen har valts ut. Bolagen ska få svara på en rad frågor om prissättningen utifrån konkreta kundexempel, dock utan några personuppgifter.

Hon förklarar att Finansinspektionen får en del klagomål på försäkringsfrågor, men i första hand rör det hur försäkringsavtalen gäller, inte prisfrågor.

Innan undersökningen om prissättningen är gjord så kan Åsa Larson inte säga hur det ligger till.

– Det ska bli jättespännande att få veta hur det är. Vi vet inte om vi har detta att försäkringsbolagen sänker priset för nya kunder här i Sverige som de ser i Storbritannien och på Irland.

Om det visar sig att nya kunder får lägre priser än de gamla så skulle det kunna innebära en orättvisa som inte är okej, enligt Finansinspektionen.

– Det finns regler för produktutveckling, som är tolkade i svensk lag, och vi har också gett föreskrifter. Men de säger inte precis hur försäkringsbolagen ska göra.

Rättvisa

Reglerna är alltså en smula otydliga, ändå finns det krav på rättvisa och att kunder ska behandlas lika.

Om det efter granskningen visar sig att bolagen behandlar nya och gamla kunder olika, och i sådan omfattning att det innebär problem enligt reglerna, så kan Finansinspektionen agera.

– Vi kan till exempel kalla till oss bolagen och diskutera med dem, säger Åsa Larson.

Fakta: Finansinspektionen granskar

Finansinspektionen har till uppgift att granska finansmarknaden.

Undersökningen av prissättningen avser huruvida nya försäkringskunder inom hem- och bilförsäkring får lägre pris än de befintliga gamla kunder som stannat kvar hos bolaget länge.

Undersökningen kommer att göras bland konkreta kundexempel hos ett flertal stora försäkringsbolag som har många kunder. Innan sommaren ska undersökningen vara färdig.

Källa: Finansinspektionen

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons