Jacob, 19, skapade eget klädmärke
Tidigare i år skapades klädmärket Juna J. Idén kläcktes av 19-årige Jacob Johansson från Lörby, utanför Sölvesborg.
– Jag ville göra något större som samtidigt bidrog på ett bra sätt, säger han.
Själva kollektionen består av olika långärmade t-tröjor som är tillverkade i ett miljövänligt material - tyg av cellulosamassa från exempelvis eukalyptus och bok.
Symbolerna på de långärmade t-tröjorna representerar olika välgörenhetsorganisationer.
– För varje såld tröja skänker vi en summa på 100 kronor direkt till en välgörenhetsorganisation. Det är fem olika välgörenhetsorganisationer och fem olika tröjor. Varje tröja representerar en organisation, säger Jacob Johansson.
Cancerforskning, Diabetesfonden, Röda Korset, World Animal Protection och Barncancerfonden är organisationerna som omfattas.
– Responsen har varit väldigt bra, säger Jacob Johansson.
– Det har varit väldigt mycket förberedelser inför att webbshoppen skulle öppna. Redan första dagen sålde vi mycket. Nu har det gått ännu bättre och vi säljer hundratals tröjor.
Är det här något du känner att du vill fortsätta med?
– Ja, absolut. Särskilt nu när man ser att kunderna gillar det.
– Det är en grej som är bra för världen och det ligger rätt i tiden att tänka på miljön, säger Jacob Johansson.