Annons
Nyheter

Chockbesked till tiotusentals Norwegiankunder

Tiotusentals kunder blir blåsta på nästan hela återbetalningen från flygbolaget Norwegian för inställda resor i pandemin. Det framgår av en uppdaterad rekonstruktionsplan från det skuldtyngda norska flygbolaget.
Ekonomi • Publicerad 11 mars 2021
Fortsatt iskallt läge för Norwegian. Arkivbild.Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Norwegians återbetalningsstopp omfattar cirka 26 000 direktbokningar för sammanlagt tiotals miljoner kronor, där kunderna enligt liggande plan får nöja sig med att få tillbaka 5 procent av det de betalat för de inställda flygningarna.

– Det innebär att dessa kunder får samma villkor som andra osäkrade fordringsägare och därmed bara har rätt till en procentandel av sitt ursprungliga krav, säger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Rekonstruktionen begränsar

Annons

En direktbokning – som alltså görs av kund hos Norwegian utan mellanhänder – kan gälla biljetter till flera personer. Enligt nyhetsbyrån Ritzau berörs omkring 34 000 kunder.

– Vi befinner oss i rekonstruktion och då måste vi förhålla oss till de spelregler som finns, säger Holmbergh Jacobsson.

Hon betonar samtidigt att de 5 procent i återbetalning som nu föreslås inte är något Norwegian valt att göra utan att det är en del av rekonstruktionsplanen, som ska hjälpa flygbolaget att överleva coronakrisen.

De kunder som drabbas av torsdagens chockbesked är de som har gjort direktbokningar av flygresor med Norwegian före den 18 november 2020, då bolaget gick in i rekonstruktionsprocessen. Återbetalningskrav som kommit in efter den 18 november behandlas löpande som vanligt och i tur och ordning, enligt Norwegian.

Flygbolaget hade när rekonstruktionen inleddes i fjol totalt betalat tillbaka cirka 98 procent av de återbetalningskrav som inkommit med anledning av inställda flygningar sedan i mars 2020 – totalt över sex miljarder kronor.

– Det är mer än de flesta flygbolag, säger Holmbergh Jacobsson.

TT: Kan ni kompensera de drabbade kunderna på något annat sätt?

– Det är något vi får titta på naturligtvis.

– Kunderna är otroligt viktiga. Det är de vi lever av. Så det är klart att det här känns väldigt tråkigt att det nu är ett par procent som bara får en liten del av sina pengar tillbaka.

Åtta flygplan

Norwegian, som före pandemin var en ledande aktör på den nordiska resemarknaden, flyger sedan en tid bara med åtta flygplan och bara på norska inrikeslinjer.

Annons

– Vi ser positiva tendenser i bokningarna framöver och vi planerar att återuppta trafiken i Sverige i april. Men det är klart, det kan ske förändringar och komma nya restriktioner, så det är väldigt svårt att förutse, säger Holmbergh Jacobsson.

På lite sikt hoppas Norwegian kunna ha ett 50-tal flygplan i trafik med fokus på flygningar i Norden och Europa. Men hur snabbt det går att nå upp till den nivån avgörs i slutändan av hur pandemin och restriktioner utvecklas.

Före pandemin hade Norwegian 140 flygplan i sin flotta och flög då även långdistansflygningar till Nord- och Sydamerika, Sydostasien och Mellanöstern.

Fakta: Norwegians rekonstruktion i korthet

Norwegians uppdaterade rekonstruktionsplan som nu har skickats ut till berörda långivare bygger på ännu ett stort kapitaltillskott och en skuldnedskrivning på motsvarande 36 miljarder norska kronor.

Totalt vill Norwegian ta in 4-5 miljarder kronor i aktiekapital och hybridlån, där den norska regeringen sagt sig vara beredd att stå för en tredjedel.

"Detta är en viktig milstolpe i processen för att säkra Norwegians framtid", skriver vd Jacob Schram i en kommentar.

Norwegians långivare har kallats till ett möte där de får ta ställning till planen i slutet av nästa vecka, varpå den även ska godkännas i domstol.

För dagens aktieägare innebär transaktionerna som planeras att deras ägarandel rasar från 100 procent till 5 procent, medan befintliga långivare får 25 procent av aktierna och de som deltar i nyemissionen får 70 procent av aktierna.

Norwegians aktie backar med 3 procent efter den uppdaterade rekonstruktionsplanen och har därmed rasat med nästan 40 procent sedan årsskiftet. Detta följer på kurskollapsen på 98 procent 2020.

Norwegians befann sig i kris redan före pandemin, bland annat till följd av motorproblem med Dreamliner-flygplanen och att man köpte Boeing Max-flygplan som sedan parkerades efter två uppmärksammade flygolyckor.

Den som köpte Norwegianaktier för 10 000 kronor på toppnivån sommaren 2015 har sedan dess förlorat 9 976 av de satsade kronorna.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons