Annons

Expert: Spel har uppnått en mognadsålder

Gammalt på ett nytt sätt är en tydlig trend i spelbranschen.
Spel • Publicerad 4 februari 2020
"Resident evil 2" – den omgjorda versionen av originalet från 1998 var en av fjolårets stora spelframgångar. Pressbild
"Resident evil 2" – den omgjorda versionen av originalet från 1998 var en av fjolårets stora spelframgångar. PressbildFoto: Capcom
Nyversionen av "Final fantasy VII" har varit under utveckling i flera år och väntas släppas i april.
Nyversionen av "Final fantasy VII" har varit under utveckling i flera år och väntas släppas i april.Foto: Square enix
"Warcraft III: Reforged" är inte utvecklarna Blizzards första omgjorda spel. Tidigare har även företagets andra strategiserie, "Starcraft", genomgått en liknande uppfräschning.
"Warcraft III: Reforged" är inte utvecklarna Blizzards första omgjorda spel. Tidigare har även företagets andra strategiserie, "Starcraft", genomgått en liknande uppfräschning.Foto: Blizzard entertainment

Att dator- och tv-spelsbranschen har ägnat sig åt att släppa omgjorda versioner av redan existerande spel är inget nytt. Däremot har de senaste åren sett storföretag lägga rejält med krut på att fräscha upp gamla succéer i hopp om nya inkomster. En av 2019 års mest rosade titlar var "Resident evil 2" som ursprungligen släpptes 1998.

– Om man tittar på det ur ett business-perspektiv så är det här ingen ny företeelse. Att det kommer remakes tyder på att spelindustrin har uppnått en viss mognadsålder, säger Ulf Wilhelmsson.

Fungerar i symbios

Annons

Wilhelmsson påpekar att det inte alltid rör sig om samma slags omgjorda versioner då företag släpper spel på nytt, vissa nöjer sig med att putsa till grafiken, andra lägger till nytt innehåll eller förändrar redan existerande struktur.

– Vi ser samtidigt en retrotrend parallellt med remakes. De fungerar i symbios med varandra. Dels sätter företag gamla spel i en ny konsol, dels gör man remakes med upphottad grafik, säger Ulf Wilhelmsson.

Spel, i än större utsträckning än exempelvis film och tv-serier är dessutom knutna till en fysisk plattform.

– Det är ett problem med elektroniska spel, att många av de gamla spelen inte går att spela längre. Det finns inga system som stödjer dem. Samtidigt finns det spel som har bevisat sig vara framgångsrika tidigare och som förtjänar ett bättre öde än att bli bortglömda och ospelbara, säger Ulf Wilhelmsson.

"Tillgängligt för ny publik"

Under 2020 kommer flera före detta stortitlar i ny tappning. Bland annat släpps "Final fantasy VII", ett kritikerrosat rollspel och kommersiell succé från 1997, i en omgjord version till PS4.

Även spelutvecklaren Blizzard har valt att göra om ett redan existerande spel. I dagarna släppte företaget "Warcraft III: Reforged", en uppdaterad version av strategispelet till dator som blev en succé 2002.

Kaeo Milker, produktionschef på spelet, förklarar tankegången så här:

– För oss var det en möjlighet att gå tillbaka till ett spel som inte bara var definierande för oss som företag utan också för genren som sådan och för världen vi fortsatt bygga med "World of Warcraft". Det var ett sätt att uppdatera spelet till modern standard vad gäller det visuella och tekniken och göra det tillgängligt för en ny publik.

– Vi har inga planer just nu som vi pratar om. Det har varit en häftig upplevelse att andas nytt liv i ett spel på det här sättet, så vi får se vad som händer.

Rättad: I en tidigare version angavs fel namn på Högskolan i Skövde. Ulf Wilhelmsson fick också fel titel.

Marcus Alexandersson/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons