Annons
Nyheter

Restriktioner får modehandeln att gå på knäna

Kräftgången för modehandeln fortsätter. I februari tappade klädhandeln drygt 21 procent och skohandeln hela 27 procent jämfört med samma månad förra året, visar stilindex från Svensk Handel.
Ekonomi • Publicerad 10 mars 2021
Pandemirestriktionerna har haft en nedkylande effekt på kläd- och skohandeln och ett återöppnande av samhället är avgörande för utvecklingen framöver. Arkivbild.
Pandemirestriktionerna har haft en nedkylande effekt på kläd- och skohandeln och ett återöppnande av samhället är avgörande för utvecklingen framöver. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Det som är det värsta är att det inte är någon engångsföreteelse, det här är en utveckling vi har sett i snart ett år. Ingen verksamhet klarar att tappa 20–30 procent av omsättningen månad efter månad, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Försäljningen på nätet väger till viss del upp de dystra siffrorna, det är den fysiska butikshandeln som är värst drabbad.

Annons

– Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen.

Februari är normalt sett inte någon stark månad för modehandeln, men det är de långvariga restriktionerna som begränsar både besöken i butiker och minskad efterfrågan på kläder som enligt Mats Hedenström har bidragit till att flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken.

– Det är därför vi är så oerhört angelägna om att ligga på om vaccinationerna för det är helt avgörande för att samhället ska kunna öppna, säger han.

Mats Hedenström efterlyser nu en diskussion om vilket samhälle vi vill ha på andra sidan.

– Just nu känns det som om man tävlar om att ropa på åtgärder snarare än att diskutera konsekvenserna. Det är lätt att säga att man ska "stänga ner", men då måste man också vara medveten om vad det innebär för de unga och utrikes födda som vi väldigt ofta anställer.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons