Annons
Nyheter

Ronja ska hjälpa Nent i kampen mot jättarna

Nent vill roffa åt sig mer på streamingmarknaden. Nu utmanar bolaget jättarna Netflix och Amazon Prime med en nyproducerad serie baserad på Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter.
Budgeten ligger på hundratals miljoner.
Ekonomi • Publicerad 7 september 2021
Nents vd Anders Jensen presenterar en serie i två säsonger baserad på boken Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren, med premiär 2023.
Nents vd Anders Jensen presenterar en serie i två säsonger baserad på boken Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren, med premiär 2023.Foto: Henrik Montgomery/TT

Det är fullt ös på streamingmarknaden. Pandemin har med nedstängningar och hemmajobbande i grunden stöpt om tv-tittandet och flyttat en stor andel av tittandet till streamingkanaler.

– Efterfrågan har ökat markant, säger Nents vd Anders Jensen.

Annons

Och trots att restriktioner nu börjar plockas bort i land efter land märks ingen tillbakagång till hur det såg ut innan pandemin, enligt Jensen.

– Vi ser inte att efterfrågan går ned. Vi ser hur den fortsätter att vara på en hög nivå, säger Jensen.

– Det krävs högre kvalitet och högre volym de kommande åren för att kunna konkurrera. Det krävs storlek och skala och det är den vi bygger nu, tillägger han.

"Det blir inte mycket större"

I linje med detta gör Nent nu en av sina största satsningar hittills räknat i kronor och ören. Budgeten för Nents serie baserad på Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter ligger på "ett antal hundra miljoner", enligt Jensen.

Satsningen är ett uttryck för Nents ambition att vara en nordisk historieberättare.

– Då blir det inte mycket större än så här, att få göra en nytolkning av en Astrid Lindgren-klassiker. Det är en milstolpe på alla sätt och vis, säger han.

– Lite mörkare och lite vuxnare, tillägger han när han jämför det manus som Bron-skaparen Hans Rosenfeldt har tagit fram för de tolv planerade serieavsnitten, med Astrid Lindgrens bok och Tage Danielssons hyllade filmatisering från början av 1980-talet.

Det primära målet är att med Ronjas hjälp utmana streamingjättar som Netflix och Amazon Prime och stärka Nents position i kampen om tittarna.

– Det här är en affär som bygger helt på att attrahera abonnenter till Viaplay på alla de marknader vi finns, säger han.

15 länder

Det handlar om 15 länder: De fem nordiska länderna och ytterligare tio länder, inklusive USA.

Annons

– Sedan ska vi tala om ytterligare ett par länder på vår kapitalmarknadsdag om drygt två veckor, säger Jensen.

Han utesluter inte att Ronja-serien – som kommer att sändas i två säsonger med början 2023 – kan komma att följas av fler Astrid Lindgren-satsningar i framtiden.

– Men sedan lämpar sig kanske inte alla att göra nytolkningar på. Där tycker jag man verkligen ska ha fingertoppskänsla och se vad som lämpar sig för en ny publik och vad man gör bäst i att låta bli, säger han om de andra verken i Astrid Lindgren-biblioteket.

Inga större incidenter

Trots att pandemin har krånglat till produktionen har Nent kunnat producera en hel del innehåll på senare tid. Det har fungerat tack vare frekvent testning av alla medarbetare och även kontroller av vilka som är vaccinerade.

– Vi har – peppar, peppar, ta i trä – inte haft några större incidenter, säger Jensen.

– Och vi har 50 stora produktioner som går upp på Viaplay i år, tillägger han.

I Sverige och Finland har Nent fortfarande merparten av personalen i tjänst på distans, i linje med myndigheternas rekommendationer. Men i andra länder där bolaget har verksamhet – som i Danmark, Norge, England, Polen och Ungern – har bolaget öppnat dörrarna för personalen fullt ut igen, enligt Jensen.

Rättelse: I en tidigare version angavs fel antal avsnitt i Ronja-serien som Nent planerar. Det ska göras tolv avsnitt, inget annat.

Fakta: Aktien svagt uppåt

Börsen tog nyheten om streamingbolaget Nents satsning på en serie om Ronja Rövardotter, baserad på Astrid Lindgrens bok från 1981, med ro.

Nent-aktien – som bara ligger på plus 10 procent sedan årsskiftet, medan börsen har lyft cirka 30 procent – rörde sig svagt uppåt i linje med börsen i övrigt.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons