Annons
Nyheter

Scaniachefen: System mot mutor måste förfinas

Kontrollsystemet mot mutor är inte perfekt och måste förfinas hela tiden, enligt Scanias vd Henrik Henriksson.
Uttalandet görs sedan det avslöjats Scania använt sig av mutor i Indien 2013–2016.
Ekonomi • Publicerad 10 mars 2021
Scanias vd Henrik Henriksson är på väg att lämna bolaget efter över fem år som högste chef. Arkivbild.Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Det går att sälja lastbilar och bussar i länder som Indien utan att använda sig av mutor, enligt Henrik Henriksson.

– Ja, givetvis, säger han.

Ett fåtal affärer

Annons

Scaniachefen bedömer att lastbilstillverkarens befintliga kontrollsystem har fungerat bra då det faktiskt har avslöjat ett antal regelbrott.

– Det var ett fåtal affärer av de som gjordes där under de här åren och de hittade vi, säger han.

– Indien är ett av länderna där man måste ha väl fungerande system på plats. Det har vi byggt upp. Och är det perfekt? Nej. Kommer det bli bättre i morgon? Ja, det måste förfinas hela tiden, tillägger han.

SVT:s Uppdrag Granskning (UG) rapporterade om mutaffärerna i Indien kvällen före onsdagens bokslut från Scania. Men mutproblemen var via visselblåsare och internutredningar redan kända internt på bolaget.

Scania ska enligt UG ha mutat till sig busskontrakt i sju olika indiska delstater. Dessutom ska bolaget ha förfalskat chassinummer på fordon i samband med en stor affär.

Scania har sedan bolaget uppdagade de misstänkta affärerna lämnat den indiska bussmarknaden och stängt en bussfabrik i landet. Bolaget har även gjort sig av med inblandad personal och sagt upp kontrakt med misstänkta återförsäljare.

Henriksson var själv ordförande för Scania i Indien under åren 2013–2016, då mutor betalats ut och gåvor delats ut av Scania för att säkra lukrativa busskontrakt i Indien.

– Det var ett fåtal individer som ställde till det för alla andra. Det är vi rätt förbannade för, säger han.

– De personerna jobbar inte kvar i bolaget. De parterna finns inte kvar som våra återförsäljare.

Oklart om rättsligt efterspel

Han understryker att Scania aldrig försökt mörklägga affärerna.

Annons

– Det är inget vi har gömt eller försökt att gömma. Det här använder vi nu öppet i vår egen utbildning internt. Vi kommunicerar brett och tydligt med det.

Det är ännu oklart om det blir något rättsligt efterspel. Men än så länge har ingen polisanmälan eller stämningsansökan gjorts.

Enligt Henriksson har Scania stämt av bevisläget med rådgivare och jurister i Indien, Storbritannien och Sverige inför beslutet att inte gå vidare till domstol.

– Givetvis kan det alltid komma in ny information och det välkomnar vi också. Vi vill komma till botten med det här, säger Henriksson.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons