Annons
Nyheter

Schibsted lyfter på oväntat stark rapport

Den norska mediekoncernen Schibsted, som bland annat äger Blocket och Aftonbladet, lyfter med drygt 4 procent på Oslobörsen. Ett oväntat starkt resultat för årets första kvartal ligger bakom kursuppgången.
Ekonomi • Publicerad 6 maj 2021
Mediekoncernen Schibsted, med koncernchef Kristin Skogen Lund, gick bättre än väntat i första kvartalet. Arkivbild
Mediekoncernen Schibsted, med koncernchef Kristin Skogen Lund, gick bättre än väntat i första kvartalet. ArkivbildFoto: Berit Roald NTB/TT

Av Schibsteds rapport för årets första kvartal framgår att omsättningen under kvartalet steg med 12 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020, till 3,4 miljarder norska kronor.

Bättre än väntat

Rörelseresultatet (ebitda) mer än fördubblades till 594 miljoner norska kronor, upp från 285 miljoner. Vinsten före skatt rusade uppåt till 294 miljoner kronor, upp från 77 miljoner ett år tidigare.

Annons

Resultatet var bättre än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en rörelsevinst på drygt 500 miljoner, rapporterar den norska nättidningen E24.no med hänvisning till en prognossammanställning gjord av TDN Direkt.

Vinstlyftet påverkas av en positiv utveckling inom alla affärsområden, men det är särskilt nyhetsmedierna som haft ett starkt kvartal, enligt vd Kristin Skogen Lund. Detta hänger enligt Skogen Lund ihop med fler digitala abonnemang och en stark trend för digitala annonser.

Stark digital tillväxt

För Aftonbladet blev det under första kvartalet ett intäktslyft på 7 procent. Samtidigt steg de digitala prenumerationsintäkterna med 26 procent och de digitala annonsintäkterna med 20 procent.

"Pandemin har varit krävande för oss alla, samtidigt har den bidragit till en express-digitalisering av samhället. Det har gett Schibsted goda möjligheter till en långsiktig och värdeskapande tillväxt", skriver Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i en kommentar.

"Det glädjande är att vi nu åter ser en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019. Aftonbladet presterar mycket bra med rörlig bild, starka annonsformat och hög räckvidd. Också Blocket ökar sina annonsintäkter något", tillägger han.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons