Annons
Nyheter

Svensk paketutmanare ska erövra Europa

Nyligen nåddes målet att finnas i hela Sverige. För Instabox – ett av bolagen som ska leverera dina julklappar – slutar det inte där.
En plats är dock inte aktuell i dagsläget – börsen i Stockholm.
Ekonomi • Publicerad 5 december 2021
Alexis Priftis, vd och grundare av Instabox.
Alexis Priftis, vd och grundare av Instabox.Foto: Claudio Bresciani/TT
En man hämtar ut ett paket i en Instabox-automat. Arkivbild.
En man hämtar ut ett paket i en Instabox-automat. Arkivbild.Foto: Helena Landstedt/TT

Det har gått i rasande hög fart. Runtom i Sverige monteras de klarröda skåpen upp, för närvarande ungefär 50 nya varje vecka.

Affärsidén kan tyckas enkel. Beställ och få dina varor levererade till Instabox-skåpet. Via sms kommer beskedet när varorna kan hämtas bakom en av luckorna.

Annons

Det som började 2015 med tre grundare, bland annat Alexis Priftis, har vuxit med investerare som ERQT och finansmannen Sven Hagströmers Creades i ryggen. Förra året omsatte man 245 miljoner kronor, hur mycket det blir i år kan Alexis Priftis inte avslöja men konstaterar:

– Vi har vuxit jättemycket, inte fyrdubblats i år men inte långt därifrån, säger han på kontoret på Södermalm i Stockholm.

Ytterligare expansion

Bolaget finns nu i Danmark, Norge och Nederländerna och enligt Priftis ska ytterligare expansion ske i absolut närtid.

– Vi har två nya marknader som vi kommer lansera under första kvartalet.

Är det lika med två nya europeiska länder?

– Ja, sedan är det ytterligare tre som är planerade efter det. Jag är en drömmare och därför måste jag försöka hålla mig så nära verkligheten som möjligt men vi kommer förr eller senare finnas i alla länder i Europa, det är mera en fråga om när.

På hemmaplan ökar samtidigt konkurrensen. Där finns statliga Postnord och företag som Airmee, Budbee liksom Iboxen. När e-handeln växer vill allt fler ha en del av marknaden. Enligt Alexis Priftis tar nu Instabox andelar från övriga konkurrenter samtidigt som marknaden kommer att förändras:

– Jag tror inte alla kommer kunna finnas kvar. Ju mer volym du har, desto mer effektiv blir du så det finns finansiella skäl till konsolideringar.

Kan du se att Instabox gör förvärv?

– Absolut, vi har en stark position i Sverige, sedan är vi mer intresserade av att köpa bolag i andra länder för vi vill expandera. Samtidigt finns det vissa bolag som löst en del problem här i Sverige som vi kanske inte löst så det kan absolut finnas skäl.

Julhandeln tudelad

Annons

Sedan var det platsen där man inte kommer hitta Instabox, i alla fall inte den närmaste tiden. Det handlar om den dom de flesta andra bolag vill komma till – Stockholmsbörsen. Alexis Priftis ser frågan om eventuell börsnotering som komplex med både för- och nackdelar.

– Instabox har ingen sådan agenda just nu och det för med sig vissa baksidor att vara börsnoterad. Jag har inget sådant behov utan fortsätter gärna som nu. Sedan ur filosofiskt perspektiv kan jag tycka att det skulle vara kul om våra kunder kan gå in och bli ägare.

– Ska jag vara ärlig så skulle jag tycka det vore mycket mera attraktivt att någon gång i framtiden låta vem som helst kunna äga en del i Instabox än att Amazon eller Postnord skulle komma in och förstöra det.

Julen närmar sig nu. Hur viktig är julhandeln för er del?

– Det är en viktig tillväxtdrivare för oss, men samtidigt är Instabox som tunnelbanan. Det är ett extremt effektivt sätt att frakta, men precis som i en tunnelbanevagn. . . till slut kan man inte stoppa in en person till så vi gillar inte vi topparna utan vill helst ha samma volym hela tiden.

Fakta: Instabox

Instabox grundades 2015 av Alexis Priftis, Staffan Gabrielsson och Johan Lundin.

Förutom ursprungliga grundarna återfinns EQT Ventures och investmentbolaget Creades bland ägarna.

Ursprungligen tänkt att rikta sig mot företag gällande logistiklösningar har bolaget inriktat sig mot e-handel och fraktlösningar för konsumenter.

I slutet av oktober hade bolaget 2 362 anställda, varav 1 620 i Sverige.

Antalet skåp uppgick till 2 197, varav 1 940 på den svenska marknaden. Dessutom hade bolaget ett 15-tal terminaler i Sverige.

Skåpen byggs i moduler och anpassas till var de ska stå. Det största på plats i Växjö är tio meter långt och har 345 luckor för varor. I genomsnitt har dock varje skåp omkring 100 luckor.

Källa: Instabox

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons