Annons
Nyheter

Tunnelbanan stannar – inte hänt på 100 år

En ovanlig tystnad har lagt sig över New York-natten.
För första gången på 114 år rullar inte mångmiljonstadens tunnelbana dygnet runt.
USA • Publicerad 7 maj 2020
Resenärerna på New Yorks tunnelbana får nu hoppa av tågen mellan 01 och 05 på nätterna. Bild från april.
Resenärerna på New Yorks tunnelbana får nu hoppa av tågen mellan 01 och 05 på nätterna. Bild från april.Foto: John Minchillo/AP/TT

Staden som aldrig sover har slumrat till. Åtminstone under jord.

New Yorks livlina, den mytomspunna tunnelbanan som en normal dag – före coronakrisen – transporterade 5,5 miljoner New York-bor och storögda turister har dragit i handbromsen.

Annons

Sedan i onsdags är tunnelbanan stängd mellan klockan 01 och 05 varje natt, och kommer så att vara inom överskådlig framtid, eller tills guvernör Andrew Cuomo och borgmästare Bill de Blasio anser att det inte längre behövs.

– Det här ögonblicket saknar motstycke i vår stads historia. Och anledningen till att vi tar det här extraordinära, exempellösa steget är för att skydda våra kunder och våra anställda, sade Patrick J Foye, ordförande för New Yorks lokaltrafik MTA inför första stängningen natten mot onsdag, enligt New York Times.

Alla vagnar tvättas

Sedan coronapandemin satte sina klor i New York har tunnelbanan inte varit sig lik. Antalet resenärer har minskat med 90 procent och är nu enligt Bill de Blasio under halvmiljonen per dag.

Resenärerna kommer att minska med runt 11 000 per natt under de tillfälliga stängningarna när de 424 stationerna och alla tågvagnar i bruk ska tvättas och desinficeras. Allt för att hindra coronavirusets framfart och skynda på en framtida öppning av den värst drabbade staden i världen under coronapandemin.

– Hur snabbt vi kan öppna beror på hur fort spridningstakten sjunker. New York kommer inte öppna förrän det är säkert, säger Cuomo.

För 109 av MTA:s 50 000 anställda är det för sent, de har avlidit i coronarelaterade sjukdomar, enligt nyhetsbyrån AFP.

"Vad är det här för skit?"

New York-borna tog över lag nedstängningen med relativt lugn och polisen fick inga rapporter om allvarligare händelser.

– Allt gick mycket smidigt. Vi hade många poliser på plats vid alla slutstationer och det gick bättre än förväntat, säger polischefen Terence Monahan enligt New York Post.

Men alla var förstås inte nöjda över att tvingas åka buss i stället.

– Vad är det här för skit som händer här i New York? Jag vill åka hem. Jag kommer bli rånad i Brooklyn, det bor idioter här ute, säger John, en av alla utkastade resenärer till New York Daily News.

180 000 smittade

Annons

Han var en av de 14 500 som uppges ha åkt buss under den första natten, en ökning med 75 procent mot en vanlig New York-natt. MTA har ökat nattlinjerna från 24 till 61 och enligt New York Daily News rullade 1 168 bussar första natten.

Helt har tunnelbanan dock inte stannat. Ett mindre antal tåg fortsätter rulla, men bara för polis och andra som anses ha exceptionellt viktiga samhällsfunktioner, främst sjukvårdspersonal.

Omkring 180 000 av New Yorks 18,6 miljoner invånare har testat positivt för covid-19. 19 174 har avlidit. Förutom USA har bara fyra länder registrerat fler dödsfall totalt.

Fakta: New Yorks tunnelbana

New Yorks första tunnelbanelinje – mellan nedre Manhattan och Harlem – invigdes 1904, och har sedan dess rullat även nattetid. Men nattrafiken i staden är äldre än så. Enligt New York Times har spårvagnar och lokaltåg transporterat invånarna under dygnets mörka timmar sedan 1880-talet.

Tunnelbanenätet består av 277 stationer under jord och 181 stationer i marknivå eller högre. Några av de totalt 468 stationerna räknas som två, och det totala antalet stationer räknas normalt till 424.

Den totala sträckan av alla linjer är lite drygt 100 mil, något längre än sträckan mellan Malmö och Sundsvall via E4.

Rälsen går över 68 broar och på 14 ställen under vatten.

Källa: www.nycsubway.org

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons