Annons
Nyheter

Zytomierska stäms för marknadsföring av olja

Ekonomi • Publicerad 16 april 2020
Katrin Zytomierska. Arkivbild.
Katrin Zytomierska. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT
Konsumentverket har tagit emot många reaktioner på ett inlägg om fiskolja som uppges stärka immunförsvaret, enligt KO.
Konsumentverket har tagit emot många reaktioner på ett inlägg om fiskolja som uppges stärka immunförsvaret, enligt KO.Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer influeraren Katrin Zytomierska bland annat för att hon har marknadsfört en fiskolja med påståendet att det stärker immunförsvaret och underförstått ger skydd mot coronaviruset, enligt ett pressmeddelande.

Fiskoljan säljs av Zytomierskas eget bolag Clean Eating. Det inlägg i sociala medier som stämningen syftar till ska enligt KO ses som reklam för produkten.

Annons

Påståenden som företag för fram i sin reklam måste gå att bevisa, påpekar KO i sitt pressmeddelande, särskilt när det gäller hälsopreparat.

"Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.

KO skriver att det är många som har reagerat på inlägget om fiskoljan och anmält det till Konsumentverket.

Stämningen omfattar även ytterligare tre inlägg om produkter som influerarens företag säljer och som saknar reklammarkering.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons