Annons
Nyheter

Nya Tiguan river murar

Berlin är en het stad med ett inte helt obekant trassligt förflutet. Staden har dock gått vidare och att vi provkör nya Volkswagen Tiguan just här är naturligtvis ingen slump. Tiguan är inte bara en ny bil – utan symboliserar dessutom en nystart för hela Volkswagen. Bilen ska riva gamla murar och undanröja varje misstanke om fusk. Visst har man lyckats!
Publicerad 25 maj 2016

Volkswagen Tiguan hade redan från starten år 2007 en aura av svensk lagomhet över sig. Lagom stor, lagom dyr, lagom snål, lagom utrustad och lagom stöddig. Men vad vi inte ens kunnat gissa i vår vildaste fantasi var att bilens efterträdare skulle få jobbet som fanbärare för Volkswagens framtid.

Berlin bjuder på vackert vårväder när vi fotar testbilen med delar av stadens ökända mur i mellangrunden och det hypermoderna komplexet Treptowers i bakgrunden. Här möts modern arkitektur och historia och i förgrunden placerar vi vår silverfärgade Volkswagen Tiguan.

Annons

Bilen ska bli en rullande symbol för nya Volkswagen och ska dessutom säljas under slogan access all areas. Vi har ju bevisligen inte alltid haft tillgång till alla områden och ett resultat av detta är att tyskarnas marknadsandel i Europa sjönk under årets första kvartal till den lägsta nivån på fem år.

Tiguan är bilen som ska dra loss varumärket från diket och frågan är om man lyckas? Att utvecklingsfolket gjort sin hemläxa märks tydligt. Komforten är utmärkt och interiören bjussar på gott om utrymme. Att motorerna är snåla och lever upp till Euro 6 behöver väl knappast tilläggas.

Nya Tiguan är första suven som byggs på den nya MQB-plattformen, vilken alla koncernens bilar med tvärställd motor ska få. Jämfört med gamlingen så har den nya modellen blivit tre centimeter bredare och hela sex centimeter längre. Men framförallt är designen betydligt elegantare och har lånat de skarpa linjerna från Passat. Lägg till detta ett modellutbud med totalt sex motoralternativ, tre utrustningsnivåer, två växellådor, vidareutvecklad fyrhjulsdrift och mängder av tillval.

Volkswagen gissar att den svenska storsäljaren blir 2,0 TDI GT på 190 hästkrafter, vilken inkluderar såväl fyrhjulsdrift som en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den kan bli din för 332200 kronor eller exakt femtiolappen under 7,5 basbelopp. Allt är som bäddat för succé - bara kunderna är beredda att ge den tyska folkbilen en andra chans.

Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI GT 4MOTION

Motor: 4-cyl dieselmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 190 hk mellan 3500- 4 000 varv/min.

Max vridmoment 400 Nm mellan 1 900-3 300 varv/min.

Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,5 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 449, bredd 184, höjd 167. Tjänstevikt 1 723. Bränsletank 60 liter.

Prestanda: Toppfart 212 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 149 g/km.

Pris: 332200 kronor.

Plus

Extremt genomarbetad

Standardutrustningen

Kompetent drivlina

Bra ekonomi

Minus

Erbjuds inte med framhjulsdrift

Bara 2 års nybilsgaranti

Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons