Annons
Nyheter

Bolagens uttåg

Nyheter • Publicerad 25 augusti 2009

ººKristianstad är en av få kommuner i landet som fortfarande har kvar sitt kommunala sotningsbolag. Detta trots att det sedan 2004 står fastighetsägare fritt att ansöka om att få sota själv och att anlita vilken sotare man vill.

Nu ska det dock äntligen bli ändring på saken. Majoriteten har kommit fram till att kommunen inte längre ska lägga kraft och energi på en verksamhet som det offentliga inte ens borde vara intresserad av att driva. Ärendet är på väg till fullmäktige.

Annons

Så långt är allt väl. Men det finns fler kommunala bolag som fyller samma kriterier – och där det dessutom finns uppenbara ekonomiska incitament att sälja.

Det handlar så klart om Renhållningen. Stort risktagande har under åren skapat återkommande underskott. I dag är soptaxorna i Kristianstad de högsta i södra Sverige. Ändå klamrar sig Centern, Folkpartiet, Kristianstadsbygdens framtid, Moderaterna och Åhuspartiet fast vid fortsatt kommunalt ägande. Eller snarare: Moderaterna har satt sig på tvären.

Att detta låter sig göras i tider då all offentlig verksamhet borde skärskådas lite extra är märkligt. Kommunen ska inte leka affärsföretag. Skattepengar ska gå till att värna välfärdens kärna, som Moderaterna på riksplanet brukar säga – inte till att cementera en illa fungerande kommunal ordning.

Man kan tycka att detta egentligen borde vara självklart. Sedan majoritetsstyret formerade sig 2006 har konkurrensutsättningsfrågorna hållits aktuella. I överenskommelsen om vad majoriteten vill, i de årliga uppföljningarna och i behandlingen av vilka utvecklingsfrågor som är prioriterade har majoriteten gång på gång understrukit vikten av ökad konkurrensutsättning, inte minst för att stimulera det lokala näringslivet.

Nu är det upp till bevis. Det offentliga ska inte driva verksamhet som lika gärna kan drivas av någon annan. Detta räcker som argument för att låta Renhållningen göra Sotningsbolaget sällskap.

Jonas Duveborn
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons