Annons
Nyheter

Etanol - olycka eller katastrof?

Olycka eller katastrof? Vad skiljer? För labours Clement Attlee förklarade Winston Churchill en gång: "Om Mr Attlee ramlar i Themsen är det en olycka. Drar någon upp honom, är det en katastrof!"
Nyheter • Publicerad 9 juli 2008

Men etanol och biobränslen? Dyrare livsmedel och varubrist har subventionerna lett till. Ramlar upphovsmännen i "plurret" bör man kanske tänka sig för innan de dras upp. Dras kd-ledaren upp byter han säkert politik ännu en gång. Ett år före valet borde bensinskatten sänkas. Nu vill kd höja den! För all del kd har bytt åsikt i nästan alla stora frågor.

Men folkpartiet har tänkt igenom kalkylen. Carl B Hamilton för talan. Han är professor i nationalekonomi och inser givetvis, att om etanol och biobränsle subventioneras dras kapital till produktion av dessa med livsmedelsbrist och prisökningar som följd. Det är lika självklart som att markpriset stiger om bönderna får subventioner och att EU: s vinbidrag lett till att det i EU: s vinlager nu ligger 1,5 miljarder onödiga liter vin som ingen vill ha; 250 flaskor per svensk! Alldeles för många "storheter" i världen tycks inte förstå beslutens konsekvenser. Snart kräver väl något ljushuvud i EU bidrag för att göra etanol av det redan subventionerade vinlagret?

Annons

Men oppositionsledaren - Sahlin lär hon heta - vad vill hon? Tja, säg det?

Men det finns klokare personer än "storheterna". Jag brukar lämna bidrag till SOS-barnbyar, vars generalsekreterare Elisabeth Andersson nu skriver att ris och majs har blivit 30 - 80 procent dyrare, varför barnbymammorna har svårt att få sina budgetar att gå ihop. Kan Hamiltons farhågor bekräftas tydligare? Blir en sanning sämre för att den kommer från en nationalekonom, lyssna då i stället till den från SOS-barnbyar! Dom säger samma sak.

Pressa i stället bilindustrin till nya alternativ. Toyota har redan sålt en miljon bilar av sin hybrid, Prius. Motorn och bromsarna laddar batterierna varför den bara drar 0,4 liter per mil. I Kalifornien säljs nu roadstern Tesla, som är en plug-in som kan köra nästan 40 mil på en laddning och gör 200 km/tim; accelererar 0 - 100 på 4,9 sekunder. Bakom står bl a Lotus. På Chalmers leder Lennart Josefson 60 forskare som utvecklar tekniken för hybridfordon.

Naturligtvis kräver plug-in-bilar mer el. Men det måste väl vara ett litet problem jämfört med vara fossilt beroende med utsläpp av svaveldioxid (SO2), kväveoxid (NOX) och koldioxid (CO2) och ständiga skatter och höjningar av dem. I Sverige har redan 12 kärnkraftverk byggts. Det går väl att bygga några till.

Sven Bergquist är fristående skribent. Han har varit ledarskribent i flera liberala tidningar och informationschef på Sydkraft.
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons