Annons
Nyheter

Kristianstad på spåret

Nyheter • Publicerad 26 februari 2009
Kristianstad var en gång en knutpunkt. ARKIV: Olof Abrahamsson 2006
Kristianstad var en gång en knutpunkt. ARKIV: Olof Abrahamsson 2006Foto: 

Kristianstads kommun arbetar med att skapa ett samlat resecentrum. Buss- och tågtrafik ska äntligen förenas i en gemensam knutpunkt, vilket kommer att underlätta för pendlare. Kostnaden är än så länge okänd.

Placeringen av nya resecentrum söder om Järnvägsstationen är dock inte optimal. Kristianstad C blir nämligen även fortsatt en så kallad säckstation, tågen måste backa ut efter att ha stannat här.

Annons

Järnvägen har med klimatdebatten fått ett uppsving som transportmedel. Sverige saknar än så länge verkliga höghastighetståg, men det finns planer. Bland annat handlar de om hur en höghastighetsbana genom Götaland ska dras. Något olyckligt är det att kommunen inte alls tycks vara intresserad av att argumentera för att denna ska gå via Kristianstad, som nytt tänkbart regionalt centrum i en Södra Götalandsregion.

Banverket agerar däremot runt om i landet för att bygga bort säckstationer och få trafiken att flyta smidigare. I Malmö gräver man ner 9,5 miljarder kronor i Citytunneln. Landskrona har byggts om. Och så vidare.

Tids nog kommer blickarna att riktas också mot Kristianstad. Åtminstone om önskemålen i den fördjupade översiktsplan som har varit ute på samråd uppfylls. Kristianstad är en gammal järnvägsknutpunkt och har ambitioner att bli det på nytt. Man vill bli navet i ett nät för Pågatåg i nordost på befintliga banor och på längre sikt med en ny Göinge-Österlenbana och ny järnväg till Hörby. Åhusbanan vill man dra om så att den kommer in i staden från nordost. Elektrifieringen av Blekinge kustbana 2007 har samtidigt varit en succé.

"När det gäller persontrafiken och dess framtida utveckling är det därför av stor regional betydelse att säckstationen Kristianstad C ersätts med en genomgångsstation", påpekar Hässleholms kommun i samrådet. Tekniska nämnden i Kristianstad konstaterar att det är av vikt "att i området runt centralstationen reservera tillräckligt stora ytor för att här kunna skapa ett resecentra som rymmer behövliga funktioner för både nu- och framtida behov".

Det är rätt tänkt. Placeringen av ett nytt resecentrum i Kristianstad bör inte enbart ta hänsyn till bussarnas och järnvägsstationens nuvarande placering. Vill man vara framsynt och samhällsekonomiskt effektiv – samt skapa ett alternativ till den bedagade flygplatsen – bör en nybyggnation göras några hundra meter norr om Kristianstads C, vid postterminalen.

Det var ett misstag att 1996 placera busstationen mitt i centrum, skild från järnvägen. När nu kommunen ska satsa nya skattemedel och åtgärda detta behöver man inte göra nya misstag.

En fungerande knutpunkt för resande är en framtidssatsning för kommunen, som det heter. Och en sådan är det ju, som bekant, värt att satsa mycket skattepengar på – och denna sätter ju dessutom Kristianstad på spåret.

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons