80 på Göingevägar
Vägverkets förslag på nya hastighetsgränser har kommit ut på remiss.
För kommunerna i det nordöstra hörnet av Skåne innebär förslaget att hastigheterna utanför tättbebyggt område sänks från 90 till 80 kilometer i timmen.
Sänkningen är en anpassning till vägarnas säkerhetsstandard. Syftet är att rädda liv, men i bedömningen har Vägverket försökt att hitta en balans mellan trafiksäkerhet, miljö, tillgänglighet, framkomlighet, positiv regional utveckling och jämställdhet. Om Vägverket bara skulle se till trafiksäkerhetssynpunkt finns det egentligen ingen väg i Östra Göinge, med undantag av väg 19 från Broby och norrut, som skulle ha hastighet över 70 kilometer i timmen.
Den sträckningen är försedd med mitträcke och därför förordas 100 kilometer i timmen.
Väg 19 genom Knislinge förslås också en höjning till 60 kilometer i timmen, medan övriga 19 sänks från Bjärlöv och upp till Broby till 80-väg kilometer. När ombyggnaden Bjärlöv-Hanaskog är klar med mitträcke kan hastigheten där höjas till 100 kilometer i timmen. När det blir aktuellt är mera osäkert ombyggnaden finns med i Vägverkets plan för 2016.
Övriga 90-vägar i Östra Göinge föreslås sänkas till 80 eller 70 kilometer. De flesta blir 80-vägar.
Östra Göinge har sedan tidigare meddelat Vägverket att man inte anser att en hastighetssänkning är den rätta vägen att gå. I stället har politikerna framfört att infrastrukturen och goda kommunikationer är ett måste för att kommunen ska överleva. – Vi kan inte acceptera en sänkning av hastigheten, vi kräver åtgärder för att kunna behålla 90-vägar, understryker kommunalrådet Tommy Johansson.
Han anser att Vägverkets utredning bara bevisar hur uselt ställt det är med vägarna i nordöstra hörnet av Skåne.
– Det här bidrar ju bara till ytterligare till snedfördelningen i Skåne.
Kommunalrådet påpekar att det är hans personliga åsikt. Kommunen ska svara på remissen senast 28 september.