Fokus på ledarskap och trygghet i skolan
– Sluta vara rädda.
Den uppmaningen har Daniel Jönsson (M), ordförande i resultatutskottet, till kommunens lärare.
– Vad kommer hända om man tar en elevs cigarett och slänger i backen? Ingenting. Blir det en anmälan mot läraren lär inte detta gå till åtal och skulle det bli så kommer säkerligen tingsrätten också att frikänna läraren.
– Men det ska förstås finnas ett stort stöd från skolledningen också bakom lärarna. Och jag vill se en gemensam linje, man kan inte ha en lärare som tillåter mössa inne i klassrummet och en annan som inte gör det, säger Jönsson.
Med som en punkt i ”ledarskapet i klassrummet” finns formuleringen ”rekrytera rätt personer som förmår att ta ledarskapet och fånga, motivera och inspirera eleverna”.
Vet man detta redan efter en kort anställningsintervju, även om läraren har lärarlegitimation och vitsord från annan skola?
– Det kan också handla om utbildning och stöttning av lärare som redan finns på plats.
Blir det mer att göra för läraren med ordning och reda?
– Nej, jag har själv undervisat som lärare och vet att man kan skära ner på möten och administration som man ofta skapar åt sig själv.
Resultatutskottet menar att man vill avlasta läraren så att denna kan fokusera på ledarrollen i klassrummet. Man kan även förstärka med andra yrkesgrupper i skolan så att lärarrollen förändras till det bättre.
Den tredje punkten som resultatutskottet vill trycka på är ”förädlingsvärde”.
– De senaste 20 åren har meritvärdet legat runt 200, oavsett insatser. Spelar det då någon roll vad kommunen gör? Vi kanske ska se på individens resa i stället och om vi lyfter denna, än stirra oss blinda på meritvärden? Det viktigaste för oss är trots allt att man läser vidare på gymnasium och högskola, vi vill inte att man är helt slut efter nian.