Hyresvärden tillbakavisar kritik har gjort allt
Fastigheten har tre delägare som finns i Malmö.
– Vi är seriösa och inte ute efter att lura människor, säger Sanne Kristiansen som beklagar att Mohammad inte är nöjd.
Hon berättar att de inte ägt huset mer än ett år och att problemen med värme och el började efter sommaren.
– Vi har haft ute el- och vvvs-firmor flera gånger, senast i måndags. När det gäller pelletsbrännaren, som var sönder i oktober men lagades, har man inte hittat något fel trots flera besök.
– Det handlar kanske mer om vad man upplever som kallt.
Hyresvärden konstaterar också att man följt skötselråden från förre ägaren, men att det tydligen inte varit tillräckligt.
– Men vi har inte begärt att Mohammad ska sota, bara tömma ut askan i anslutning till pannan.
Vad det gäller elen beklagar hon att man inte kommit tillrätta med problemet, trots att anläggningen bytts ut till en större och elen uppgraderats.
– Vi fortsätter leta efter felet som vi tror uppstått på grund av att någon av hyresgästerna lagt i ståltråd emellan för att propparna inte ska smälla lika ofta, vilket är totalt livsfarligt.
Hyresvärden säger att man fortsätter att leta fel men behöver ha mer klarhet i när det är propparna går.
Sanne Kristiansen säger att man försökt att tillmötesgå Mohammads önskemål på flera olika sätt.
– Han accepterade själv vicevärdssysslan för att få en billigare hyra. Han är fri att säga upp sig när som helst.
– Vi minskade också lägenheten så att han kunde få en lägre hyra.
När det handlar om renovering och ett eventuellt duschrum, så anser hyresvärden att hyresgästen med den nya lägre hyran som framförhandlades av Hyresgästföreningen inte kan förvänta sig några renoveringar.
Mohammad har tillgång till duschen i källaren.
– I kontraktet skrev vi in en hyra för lägenheten i det skick den var och en efter framtida renovering.
Att det är lyhört i lägenheten anser hyresvärden att hyresgästen till viss del måste acceptera.
– Det är ett gammalt hus, med trägolv. Men vi har också uppmanat hyresgästerna ovanför att respektera att det ska vara tyst efter klockan 22.
Hyresvärden säger också att man kommit överens med Hyresgästföreningen om hur man ska betala elräkningen för hushållsel då det inte finns separat elmätare. Det sker enligt schablon och regleras i efterhand.
– Och vi har dragit bort kostnader för varmvatten, tvättmaskin och eventuell elvärme.
Hyresöverenskommelsen
Mohammad hyr en tvårumslägenhet på 58 kvadrat och har duschutrymme i källaren.
Hyran var från början satt till 5 300 kronor + hushållsel.
Hyran gällde innan renovering av golv, kök, duschrum och väggar utförts. Därefter skulle hyra ligga på 5 900 kronor + hushållsel
Hyresgästföreningen ansåg att hyran var för hög och förhandlade ner den till 4 471 kronor i månaden + hushållsel.