Annons

Immelns framtida vattennivå avgörs

Hotar sjön Immelns flöden Volvo och Olofström? Det menar Volvo, Olofströms Energisevice AB och Olofströms kommun, som har gått samman för att söka ett par tillstånd enligt miljöbalken.
Immeln • Publicerad 4 juni 2019
Naturskyddsföreningens Sven-Arne Persson och Anders Lindoff vid Edre ström under tisdagens syn. I bakgrunden syns en busslast med inblandade aktörer i förhandlingen.
Naturskyddsföreningens Sven-Arne Persson och Anders Lindoff vid Edre ström under tisdagens syn. I bakgrunden syns en busslast med inblandade aktörer i förhandlingen.Foto: Carl-Johan Liljedahl

Den här och förra veckan har mark- och miljödomstolen varit på plats i Olofström med omnejd för förhandlingar.

Det handlar om att minimera risken för att Olofström och Volvos anläggning drabbas av översvämning, där sjön Immelns flöden hotar vid ett eventuellt 100-årsregn.

Annons

Det är i dag Volvo som har ansvaret för regleringen av Immelns vattennivå, en hantering som man fått kritik för vid flera tillfällen under åren, inte minst för att sänka nivån i Immeln och göra det svårare för inte bara båtägare utan även för Immelnöringen, som har riksintresse, att överleva.

Skyldigheten fick man på köpet av Olofströmsverken från Alfa Laval 1969, medan vattendomen för Immelns reglering beslutades 1955 för att driva då aktiva turbiner för vattenkraft.

Nu vill man få ett åttaårigt tillstånd för att bygga en skyddsvall med dammluckor i Raslångens utlopp till Halen i Alltidhult. Volvo har i sin tur lämnat in en sidoansökan om begäran om tillstånd att riva fördämningen vid Immeln. I stället vill de se en vandringstrappa för öringen på dess nuvarande plats, men en sådan åtgärd kräver att den efterlysta skyddsvallen vid Alltidhult först blir verklighet.

Natursköna sjön Immeln sägs hota Olofström och Volvo.
Natursköna sjön Immeln sägs hota Olofström och Volvo.Foto: Lasse Ottosson

Motstånd saknas inte, inte minst från exempelvis från Naturskyddsföreningen och Alltidhults Intresseförening.

– Det kommer ödelägga miljön vid Alltidhult, men jag förstår att Volvo vill bli av med klagomålen, säger Anders Lindoff från Naturskyddsföreningen.

– Jag får protestera på något sätt. En sex meter hög mur där jag bor är inget jag vill ha, säger Gerd Lindberg, vars mors kusin var författaren Harry Martinson.

Han gick i skola i Alltidhult, fick Nobelpriset i litteratur 1974 och lockar fortfarande turister till samhället.

Så här såg det ut vid Edre ström 1847, något Naturskyddsföreningen nu vill återskapa. Kvar finns bara en smal kanal från 1940-talet och där vattenflödet från Immeln numera regleras med dammluckor strax väster om landsvägbron.
Så här såg det ut vid Edre ström 1847, något Naturskyddsföreningen nu vill återskapa. Kvar finns bara en smal kanal från 1940-talet och där vattenflödet från Immeln numera regleras med dammluckor strax väster om landsvägbron.Foto: Carl-Johan Liljedahl

Naturskyddsföreningen vill också återskapa åsträckan Edre ström vid nordöstra Immeln, från dagens lilla kanal från 1940-talet till 1847 års breda flöde.

– Det här har ältats i många år och jag förstår att Volvo vill bli av med klagomålen. Nu känns det som att mark- och miljödomstolen redan har bestämt sig, tyvärr. Det känns lite avslaget och jag tycker inte heller att vi fått gehör för våra synpunkter från länsstyrelsen i Skåne samt i Blekinge. Domaren sa till mig att vara tyst när vi var uppe vid Alltidhult tidigare i dag och tittade. Det hade redan framgått vad vi ansåg, säger Lindoff.

Vad domstolen kommer fram till återstår att se.

Carl-Johan LiljedahlSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons