Annons

Rastaktivitet ger mer harmoniska elever

Kviingeskolans rastaktiviteter är populära, både bland barn och vuxna. Egentligen finns det bara fördelar, konflikterna bland barnen har minskat och att de rör på sig mer påverkar skolresultatet.
Hanaskog • Publicerad 19 januari 2019
En isfläck kan vara nog så inspirerande. På Kviingeskolans raster inbjuds det både till egen och planerad rörelse.
En isfläck kan vara nog så inspirerande. På Kviingeskolans raster inbjuds det både till egen och planerad rörelse.Foto: Victor Lindstammer

En stund innan dagens första rast börjar det röra sig på skolgården. Det är Kviingeskolans fyra fritidspedagoger – Karin Persson, Cecilia Olsson, Christina Modig Nilsson och Jolanta Månsson – som är i gång med att rigga dagens rastaktiviteter. Koner, rockringar och hinder bärs fram och utanför lekoteket hängs tavlorna med namnade klädnypor upp.

Ur en högtalare strömmar musik och på trottoarprataren, som är ny för terminen, kan man kolla in hela veckans program. Allt är klart inför dagens första rastaktivitet.

Annons

De första barnen kommer rusande. Det gäller att hålla sig framme om man är ute efter något speciellt redskap, typ bordtennisracket. Någon har så bråttom att man glömt både skor och ytterjacka, då får man gå tillbaks och sätta på sig.

I lekoteket kan barnen låna redskap som de kan använda på rasten. Man tar sin namnade klädnypa och byter in den mot en leksak eller ett redskap. När de lämnar tillbaks det man lånat så sätts klädnypan tillbaka på tavlan utanför dörren.

På så sätt ansvarar barnen för de prylar som de lånar och ser till att de hittar tillbaka in i förrådet, vilket underlättar för alla.

– Barnen kan byta saker hur många gånger de vill. Man kanske leker tio minuter med något och sedan lämnar tillbaka det, säger Cecilia Olsson.

Under förmiddagsrasten och lunchrasten finns också planerade aktiviteter. Det hjälper till att få i gång barnen.

– Det är ju inte alltid så lätt att hitta på vad man ska göra på rasten, förklarar en av fritidspedagogerna.

Det är deras uppgift att sätta ihop ett varierat aktivitetsprogram.

– Barnen väljer själva om de vill delta eller om de hellre hittar på egna lekar och aktiviteter. Barnen är delaktiga, vill man inte röra på sig utan kanske hellre vill hjälpa till i lekoteket med utlåningen så går det bra, säger Christina Modig Nilsson.

Aktiviteterna brukar dock vara populära. Under tisdagen då Kristianstadsbladet hälsar på står Hinderbana och Sten, sax, påse samt rockringar på schemat, liksom Kluringar och Engelska fängelset.

I lekoteket kan barnen hämta ut redskap och leksaker. Man lånar dem genom att sätta sin klädnypa där sakerna ska ligga. Christina Modig Nilsson är en av Kviingeskolans fritidspedagoger.
I lekoteket kan barnen hämta ut redskap och leksaker. Man lånar dem genom att sätta sin klädnypa där sakerna ska ligga. Christina Modig Nilsson är en av Kviingeskolans fritidspedagoger.Foto: Victor Lindstammer

Skolbarnen springer, hoppar, studsar, skrattar och testar olika aktiviteter. Ögonen glittrar och kinderna glöder. Det är full fart.

Annons

– Det här var skitjobbigt, säger en lite andtruten kille som testat hinderbanan, inte bara en utan minst tio gånger.

– Vi brukar variera utbudet så att det ska finnas både utmaningar, rörelse, dueller och sociala lekar, berättar Karin Persson.

Förra veckan hölls hopprepsutmaning.

– En kille som aldrig hoppat rep ville först inte vara med, han gjorde ett hopp första dagen och när veckan var slut var han uppe i 19 hopp. Totalt gjorde eleverna 51 000 hopp! Det gick helt enkelt inte att stoppa dem, säger Cecilia Olsson.

Engelska fängelset är en strategisk lek för de äldre barnen. Det handlar om att fånga och frita sina kamrater. Det lag som blir av med flest medlemmar förlorar.
Engelska fängelset är en strategisk lek för de äldre barnen. Det handlar om att fånga och frita sina kamrater. Det lag som blir av med flest medlemmar förlorar.Foto: Victor Lindstammer
Jolanta Månsson berättar att barnen är nyfikna och gärna vill veta vad det är för aktiviteter på gång. Sten, sax påse är populärt.
Jolanta Månsson berättar att barnen är nyfikna och gärna vill veta vad det är för aktiviteter på gång. Sten, sax påse är populärt.Foto: Victor Lindstammer
Hinderbana är en utmaning som lockar till mycket rörelse.
Hinderbana är en utmaning som lockar till mycket rörelse.Foto: Victor Lindstammer

– Barnen är nyfikna och vill gärna veta vad som ska hända på rasterna, de testar också gärna aktiviteter som presenterats tidigare, berättar Jolanta Månsson.

En halvtimme på halv tio-rasten och lika mycket tid på middagsrasten är det full fart på de 180 eleverna på F-6-skolan i Hanaskog. Det innebär att de uppnår en timmes rörelse om dagen, vilket går väl ihop med det nya projekt som precis startat i Östra Göinge.

Med hjälp av Skåneidrotten utbildas Östra Göinge kommuns fritidspedagoger ännu mer om rörelse och får olika tips på aktiviteter.

Inspirationen till rastaktiviteterna på Kviingeskolan var en studiedag i ämnet för drygt ett år sedan.

– Vi tyckte det lät spännande och tack vare vår rektor kunde det bli verklighet, konstaterar fritidspedagogerna som kom i gång i höstas.

Tidigare jobbade de som resurs i klassrummen under lektionerna.

Annons

– Nu är vårt jobb rastaktiviteterna och fritids efter skolan, berättar de.

Att det finns fördelar med nyordningen som startade förra terminen är alla överens om.

– Det har blivit mycket lugnare och mindre konflikter, både ute på skolgården och klassrummen, de leker mer och har blivit mer aktiva, konstaterar några av de vuxna.

Marie-Louise LindellSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons