Annons

Discoverys satsning: Punktmarkerar mästarlaget

Djurgården går in i säsongen som ägare av Lennart Johanssons pokal.
Det ger en guldsits hos Discovery. Rättighetsinnehavaren inleder sin sexåriga satsning med att punktmarkera klubben.
Fotboll • Publicerad 11 juni 2020
Djurgårdens lagkapten Marcus Danielson firar SM-guldet i höstas. Den här säsongen punktmarkerar Discovery mästarklubben. Arkivbild.
Djurgårdens lagkapten Marcus Danielson firar SM-guldet i höstas. Den här säsongen punktmarkerar Discovery mästarklubben. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT
Discoverys sportchef Hanif Hosseini.
Discoverys sportchef Hanif Hosseini.Foto: Magnus Ragnvid, Dplay/Discovery Networks Sweden

Det är över tre år sedan Discovery Networks Sweden köpte sändningsrättigheterna till allsvenskan och superettan från 2020 till och med säsongen 2025. En jätteaffär för svensk elitfotboll – men också en satsning som förpliktar. Tittarna hann under många år vänja sig vid föregångaren C Mores koncept.

Discovery vill hitta sin egen väg och bjuder på en hel del nyheter. Målet är att komma närmare fotbollen.

Bredda innehållet

Annons

– Det ser vi som en utveckling mot tidigare. Vi ska jobba med rättigheten och bredda den. Inte enbart ha fokus på det som händer på arenan under matchtid och i uppsnack och nedsnack utan vi ska bredda i form av hur vi anpassar vårt innehåll och vilka typer av reportage vi gör.

– Vi kommer att jobba mera med analyser, byggda på fakta som ger träffsäkerhet och tittarna en större inblick och djupare förståelse. Vi tror på det vi gör, men vi vill inte recensera hur andra gjort tidigare. Jag tycker att C More och TV4 gjort ett fantastiskt jobb, men att det blir annorlunda är något som är självklart, säger Hanif Hosseini.

Veckobesök hos Djurgården

En av flera satsningar är återkommande avsnitt om Djurgården som sänds varje tisdag (premiär den 16 juni klockan 20.00 på Dplay) under säsongen.

– Allsvenskan är en liga där man som mästare aldrig kan slappna av. Just därför är det så häftigt att vi fått chansen att följa de regerande mästarna så nära. Vi är väldigt glada över att Djurgården öppnar dörrarna för oss.

– Flera team kommer att följa laget varje vecka, kansliet, fansen med mera. Det blir en närmare inblick som rimmar med vårt koncept att komma nära.

Samtliga 480 matcher i allsvenskan och superettan sänds på streamingtjänsten Dplay, ett 30-tal matcher linjärt på Kanal 5 och Kanal 9. Men möjligheten att köpa enstaka matcher – så kallad pay-per-view – saknas i abonnemangsutbudet. För det har Discovery fått viss kritik.

Skildra verkligheten

– För att se samtliga matcher ska man ha ett Dplay totalabonnemang och vi gör också en linjär satsning på 30-talet matcher i "Femman" och "Nian".

TT: Det kan inte bli aktuellt med pay-per-view om det visar sig finnas ett stort intresse?

– Det jag kan svara på nu är att vi tror stenhårt på vår satsning. Det är ett tittarbeteende vi kollat på. Folk vill kunna se sina favoritlag var man än är och inte vara bunden till en traditionell tv-apparat.

TT: Har ni fått fart på försäljningen av abonnemang efter beskedet att allsvenskan och superettan får dra i gång?

Annons

– Vi kommenterar inga siffror, men det hoppas vi så klart. Törsten efter elitidrott och specifikt fotboll är stor.

TT: Hur hanterar ni matcher utan publik sändningsmässigt?

– Det absolut viktigaste för alla inblandade är att fotbollen – och alla annan elitidrott – får starta. Då måste man ha förståelse för situationen. Sedan är det givetvis tråkigt att det inte kommer att vara någon stämning på arenorna och publik som man är van vid. Inledningsvis är det viktigaste för oss på plats att förmedla verkligheten, spegla den.

Fakta: Discoverys trupp

Programledare: Karin Frick, Tommy Åström (även kommentator).

Kommentatorer: Petra Svensson, Niklas Jarelind, Pelle Bäckman, Petter Barrling.

Experter: Irma Helin, Alexander Axén, Johan Arneng, Jens Fjellström, Stefan Ishizaki, Jon Persson, Pär Hansson.

Reportrar: Camilla Enström (även programledare för superettansändningar), Jonas Dahlquist, Diljen Otlu, Joel Segerdahl.

Källa: Aftonbladet.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons