Annons

Johnny förblir högt aktad i kartingvärlden

Kristianstad Kartingklubb hade inte varit där de är i dag om det inte vore för Johnny Mislijevic.– Hans betydelse i sporten kan inte nog understrykas, säger Lorenz Aebi, legendarisk motortekniker.
Lorenz Aebi
KARTING/Norra Åsum • Publicerad 28 juli 2017
Johnny Milell och Lorenz Aebi i glatt samspråk om gångna tider.
Johnny Milell och Lorenz Aebi i glatt samspråk om gångna tider.

Johnny Milell, tidigare Mislijevic, är den senaste och ende svenske världsmästaren i klassen Formel Super A. Därutöver är Johnny även den ende icke italienska föraren som tagit VM-titeln åt TonyKart i Formel Super A.

Han började en gång som kartingförare i Kristianstad Kartingklubb och tog hem både EM och VM 1996.

Annons

När han nu rör sig på Åsum Ring, som han för övrigt var med och designade, är det som teknisk konsult i TonyKartteamet.

– Johnnys betydelse för Kristianstad och kartingen här är svår att beskriva i ord, säger Jörgen Andersson från föreningen.

Vi vandrar runt på depåområdet bakom karting-EM och många vittnar om den storhet som Johnny hade som förare – och har som konsult.

– Han har stor del i att TonyKart är där de är i dag, säger schweizaren Lorenz Aebi, som tillverkar förgasaren Ibea.

Aebi är en yvig och entusiastisk karaktär som varit med i ”100 år”.

– Det kan ju kännas som en lång tid men jag har ju ”bara” hållit på i 40, skrattar han.

Det var Lorenz far som startade firman som sedan Lorenz själv tog över. Hans förgasare har haft minst lika stor betydelse för TonyKart som Johnny Mislijevic.

– När Johnny körde så var han hela tiden tekniskt intresserad och han var en engagerad förare även utanför asfalten, säger Aebi.

– Dagens ungdomar skulle ju knappt märka någon skillnad om det var en elmotor eller en bensinmotor, fortsätter Aebi och rycker på axlarna.

Hans förgasare sitter i många stalls bilar. Men det är bara TonyKart som är honom helt trogen och kör med hans handbyggda förgasare.

Annons

– Jag har ju lite maskiner till hjälp men jag monterar varje förgasare själv med hjälp av min fru, berättar han.

Aebi – som ju blir Ibea baklänges – har stenkoll på det som efterfrågas samtidigt som motorförbundets homologation, typbesiktning, bestämmer på millimetern vad som får sitta på bilen.

Datorn hjälper till och analyserar allt i bilen under körning. Men Aebi kan i princip göra samma bedömningar själv.

– Det är ju en känsla, när jag sätter mig i bilen så vet jag vad som behöver justeras.

– Jag får samma resultat som datorn, fast bättre, skrattar han.

I Kosmiktältet, en av TonyKarts samarbetspartners, råder det en tillknäppt stämning inför tidskvalen. Johnny diskuterar med hemmaföraren och systersonen Noah Milell. Det går nästan att ta på ångorna.

– Här är det mycket justeringar och diskussioner. Under racet får vi inte kommunicera med förarna. Då får jag göra mentala noteringar på alla förarna, säger Johnny Milell.

Förutsättningarna för Noah är helt annorlunda än de som Johnny hade. Det fanns inga resurser för familjen Mislijevic att köra på de bästa däcken. Då, på den tiden, var inte typbesiktningarna så noggranna. Tack vare sin talang och sitt tekniska kunnande erbjöds han att köra med Bridgestones bästa däck.

– Det är ju något helt annat i dag, i dag är det lika för alla, det är förarens skicklighet som avgör, alla har i princip samma tekniska förutsättningar – om du har pengarna, säger Rosiaro Squieri från Bridgestone, även han en legendar i motorvärlden.

Så var det ju då systersonen Noah Milell. Han, liksom morbror Johnny en gång i karriären, bär på en dröm om Formel 1. Efter fredagens tidskval ligger Noah Milell tvåa i OK-klassen efter italienaren Lorenzo Travisanutto. Det kan bli en ny Europamästare i familjen och ett nytt kartingkapitel kan påbörjas – på väg till Formel 1.

Lorenz Aebi är den schweiziske upplagan av Uppfinnar-Jocke med gott om idéer kring förgasarteknik.
Lorenz Aebi är den schweiziske upplagan av Uppfinnar-Jocke med gott om idéer kring förgasarteknik.
Familjesnack. Morbror Johnny diskuterar tidsträningen med systersonen Noah Milell.
Familjesnack. Morbror Johnny diskuterar tidsträningen med systersonen Noah Milell.
Noah Milell kom tvåa efter första tidskvalet.
Noah Milell kom tvåa efter första tidskvalet.
Lorenz Aebi.
Lorenz Aebi.

”Johnny Mislijevic var en engagerad förare som hela tiden var intresserad av både körning och teknik.”

Annons

FÖRGASARKONSTRUKTÖR

Fakta

Tidskvalen

OKJ

27) Viktor Gustavsson, Kristianstad 52,886, 35) Caesar Kristiansson, Kristianstad 52,952.

OK

2) Noah Milell, Kristianstad 51,323.

KZ2

4) Alexander Dahlberg, Sverige 50,283, 18) Brandon Nilsson, Kristianstad 50,561, 19) Axel Bengtsson, Kristianstad 50,568, 20) Benjamin Törnqvist, Kristianstad 50,570.

Mikael PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons