Annons

Lindberg drömmer om dubbla SM-guld 2018

Mattias Lindberg tog tillbaka titeln i V8 Thunder Cars 2017.Nu drömmer 23-åringen om dubbla SM-guld 2018.– Jag har en dröm om att köra både V8 och STCC nästa år och kopiera det Johan Kristoffersson gjorde 2012, säger Mattias Lindberg.
Banracing/Vankiva. • Publicerad 25 november 2017
Mattias Lindberg är dubbel svensk mästare i V8 Thunder Cars. Nästa år drömmer 23-åringen om dubbla mästerskap, V8 Thunder Cars och STCC, – och dubbla                                                           guld. Foto: Tommy Svensson
Mattias Lindberg är dubbel svensk mästare i V8 Thunder Cars. Nästa år drömmer 23-åringen om dubbla mästerskap, V8 Thunder Cars och STCC, – och dubbla guld. Foto: Tommy Svensson

Bladetsporten träffar den färske svenske mästaren på hans hemmaplan i Vankiva utanför Hässleholm. Här är han född och uppväxt och här finns familjeföretaget GA/Lindberg Import AB.

– Men själv bor jag just nu i Gislaved. Jag jobbar för en sponsor i Gnosjö, säger Mattias.

Annons

Det har gått ett par månader sedan Mattias Lindberg säkrade SM-titeln i V8 Thunder Cars. Hans andra totalseger i mästerskapet under de tre senaste åren.

Nu vill han vidare – men ändå inte.

– Jag älskar V8 Thunder Cars, och jag älskar mitt team (Bryntesson Motorsport) så får jag drömma så kör jag både V8 och en annan klass nästa år.

Då är det STCC som ligger närmast till hands – och det finns intresse.

– Tre team har hört av sig, men jag kan inte prata om vilka. Just nu jagar jag sponsorer för att få den budget som krävs.

Men det är inte bara Sverige som är med i leken.

– TCR-reglemantet är internationellt och det finns serier i många länder.

Något land som är extra hett?

– Vi har tittat en del på Italien och deras mästerskap. De har många bilar och det finns bra chaufförer.

Men Sverige och STCC är huvudspåret. Premiäråret med bilar enligt det nya TCR-reglementet blev en succé i STCC. Totalt deltog 15 team med 27 förare.

Annons

– STCC håller verkligen hög klass eftersom det finns sjukt bra chaufförer i Sverige. Samtidigt är det en dyr serie så det gäller att få ihop pengarna som krävs.

Till nästa år kommer STCC att åka tillsammans med V8 Thunder Cars. Och det har fått Mattias att fundera på att dubblera.

– Det är inget unikt. Johan Kristoffersson gjorde det redan 2012 (STCC och Porsche Carrera Cup) och om jag minns rätt så vann han båda mästerskapen.

Mattias Lindberg har kört V8 Thunder Cars sedan 2015 – och han älskar bilarna, mästerskapet och teamet.

– Jag har inte stängt några dörrar för Bryntesson Motorsport. Vi har kul tillsammans och bilen är underbar att köra.

Mattias hade en fantastisk säsong. Han mer eller mindre utklassade konkurrenterna.

– Mina tider har varit helt extrema. Det är helt sinnessjukt vilken fart vi har haft.

I Falkenberg fick Mattias starta sist i båda racen – men det spelade mindre roll. 23-åringen rundade fältet och slutade tvåa i det första racet och vann det andra.

– Ett minne för livet. Det är inte många som fixar det, men jag fick verkligen körningen att stämma till 100 procent.

Förklara kärleken mellan dig och V8?

Annons

– Jag har varit snabb i många bilar, men V8 passar mig extremt bra. Jag föredrar bakhjulsdrift och efter några år med bilen så känner jag mig nu extremt trygg. Jag vågar gå för fullt även i fullfartskurvorna.

Tre år i rad har Mattias och Alexander Graff haft en privat duell som fascinerat åskådarna – och triggat Mattias.

– ”Graffen” är en skicklig förare och en juste kille och det är roligt att tävla mot honom. Sen har vi ganska olika liv vid sidan av banan. Jag är singel och han är familjefar.

Efter två SM-guld på tre år så söker Mattias en ny utmaning. Och STCC i Sverige är huvudspåret. Premiäråret med bilar enligt det nya TCR-reglementet blev en succé. Totalt deltog 15 team med 27 förare.

– Vad jag har förstått så är intresset minst lika stort inför nästa år, säger Mattias.

I veckan släpptes kalendern för 2018 och mästerskapet tar sin början på Ring Knutstorp i Skåne 4-5 maj och avslutas på Mantorp Park 21-22 september.

Totalt ska sex deltävlingar avgöras, varav en i Norge.

– Då är inte V8-bilarna med, men i övrigt så tävlar vi samma helg, vilket skulle göra det möjligt att dubblera, säger Mattias.

Har du någon deadline för ett beslut?

– Inte direkt, men självklart vill jag ha allt på plats så snabbt som möjligt, avslutar Mattias.

Fakta

Mattias Lindberg

Ålder: 23 år.

Längd: 1.72.

Vikt: 68 kilo.

Bor: Vankiva och Gislaved.

Familj: Mamma, pappa och storasyster.

Yrke: Banracingförare.

Aktuell: Svensk mästare i V8 Thunder Cars som drömmer om att få köra så väl V8 som STCC under 2018.

Slutställning V8

1Mattias Lindberg....261

2Alexander Graff.......197

3Marcus Palnér........ 175

4Freddie Magnusson 162

5Christoffer Bergström 130

STCC 2018

45 maj: Ring Knutstorp.

1617 juni: Anderstorp.

78 juli: Falkenberg.

1819 augusti: Karlskoga.

89 september: Rudskogen, Norge.

21-22 september: Mantorp Park.

V8 Thunder 2018

5-7 maj: Ring Knutstorp.

16-17 juni: Anderstorp.

78 juli: Västkustloppet, Falkenberg.

1819 augusti: Kanonloppet, Karlskoga.

12 september: Ahvenisto, Finland.

​2122 september: Final, Mantorp Park

Patric NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons