Norsk-svenska duon optimister inför Rally Sweden

Rally/Kristianstad Artikeln publicerades
Mads Östberg och Jonas Anderson inför Rally Sweden.
Foto:Citroén Racing
Mads Östberg och Jonas Anderson inför Rally Sweden.

Det stora svenskhoppet i årets Rally Sweden när både Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin kör i WRC2, klassen under världsstjärnorna, är norske Mads Östberg. Men med svensk co-driver, Jonas Anderson blir han ändå det ekipage med störst svenskintresse i årets rally

I VM-premiären Rally Monte Carlo fick Mads och Jonas nöja sig med att både köra den gamla versionen av Citroën DS3 WRC och dessutom inte nomineras för att ta poäng i märkes-VM. I nya bilar satte istället teamchefen Yves Matton, nordirländaren Kris Meeke och tillfällige gästen, niofaldiga världsmästaren Sebastien Loeb. Ett misstag skulle det visa sig då både Loeb och Meeke åkte av vägen och placerade sig långt ner i resultatlistan.

Östberg däremot höll sig i skinnet under de tuffa förhållandena, åkte lugnt och säkert vilket till slut gav en fjärdeplats bakom det omöjliga VW.teamet.

I Rally Sweden blir det dock mer jämspelt då Mads nu får samma nya uppdaterade bil som Kris Meeke och även ingår fullt ut i kampen om märkespoäng. Mads och Jonas spänner också bågen högt medvetna om att resultatet i Värmland är viktigt för resten av säsongen.

    – Rally Sweden är en av de viktigaste tävlingarna för säsongen och jag kan knappt vänta på att få komma igång, konstaterar Mads.

    I fjol slutade den norsk/svenska duon på tredje plats och överhuvudtaget har den svenska VM-deltävlingen varit lyckad för de båda, med flera pallplatser.

    – Med erfarenheterna från i fjol och bra förberedelser hoppas vi på ännu bättre placering den här gången, berättar Mads efter testerna i Värmlandsskogarna.

    I fjol hade varken Citroën, Ford eller Hyundai något att sätta emot Sebastien Ogiér, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen i deras segerrika Volkswagen Polo WRC. Hyundai var enda märke som genom Thierry Neuville lyckades knäcka dominansen och vann i Rally Germany.

    Nu är dock Östberg och Meeks Citroën förbättrad, bland annat med ny starkare motor och bättre väghållning. Något Mads redan känt gör stor skillnad på vintertesterna som föregått kommande rallystart.

    – Den nya DS 3 WRC är mycket konkurrenskraftig och kommer att bli en riktig utmanare, hoppas Mads.

    Innan säsongen drog igång var det mycket snack om de nya reglerna för startpositionerna. Nu startar förarna efter placeringen i VM-tabellen, alltså går de tre VW-förarna ut först och Mads som bil nummer fyra. Blir det mycket lössnö får ledande Ogier det tufft att spåra. Fast Mads menar ändå, att gå ut som fjärde bil eller först inte har så stor betydelse.

    – Att starta som fyra vet vi inte kommer att innebära någon jättefördel, då skulle vi varit ännu längre bak i fältet…

    – Nu är målet att slåss om en placering i toppen och med nya bilen vore detta en jätteframgång.

    Fyra år i rad har Mads varit på pallen i Rally Sweden som där det som närmast kan kallas hemmatävling för 28-åringen från Fredrikstad. När dessutom flera av sträckorna körs inne i Norge är det inte så svårt att förstå att rallyt tillhör favoriterna i VM. Det var även här som Mads som 18-åring gjorde VM-debut 2006. Genrepet gick också bra när man i helgen som gick, vann deltävlingen i norska mästerskapet Rally Finnskog.

    Teamchefen hos Citroën Yves Matton håller med Mads om hur viktig Rally Sweden är inför resten av säsongen.

    Han är klar över att nya bilen är bättre än föregångaren men menar att utmaningen i Sverige blir helt annorlunda för alla än vid premiären i Monte Carlo.

    – Nya DS 3 WRC var mycket snabb i sin debut och våra förare vann faktiskt allra flest sträckor, men nu skriver vi ett helt nytt kapitel, menar Matton.

    Vad gäller Mads och Jonas chanser mot ”VW-maffian” säger Matton.

    – Detta är deras hemmaplan och väldigt viktigt med en framgång, jag är optimist.

    Optimister är även både Mads och Jonas, för att inte tala om alla de tusentals norska och svenska rallyfans längs specialsträckorna i Rally Sweden.